tisdag 9 januari 2018

Shrek i Lund. / Shrek in Lund.





Jag får nypa mig i armen ibland. Men det är faktiskt på riktigt, jag är med i en Broadway musikal! För att ha kommit in i ensemblen så pass sent (4 januari), så gör jag faktiskt ett helt ok jobb. Men jag måste bli mycket bättre, för premiären är ju den 12 januari! Det är koreografi som måste sitta, sångtexter som ska komma naturligt och så vidare. Mina repliker har jag lärt mig redan (de var inte många, nämligen, och inga långa Shakespeare monologer eller matfunderingar på Moliéres vis den här gången). Där har metoder som en av dramapedagogerna (skådespelaren) från Kulturskolan här i Landskrona, Åsi, pratat mycket om. Att läsa repliker i rörelse. Alltså, det GÖR något undermedvetet för ord. De sätter sig lättare i minnet. Jag tog även för vana att lära mig repliken som kommer innan och efter min egen. Då blir det som ett sorts stimuli.




Så igår var vi det mycket "självstudier" för ensemblen då tekniker och dekoravdelningen flyttade in på stadsteatern i Lund. En hel del ska riggas. Ljus, scenerier och scenbyggeriet ska på plats och testas. Så från och med idag är det till att trängas i loger och vara beredd på att kallas till stora scenen för att finslipa en scen eller sång. Ett schema för veckan kom för någon dag sedan från regi-laget, det är fantastiskt bra att förhålla sig till. Nu kommer vi att kunna repetera i kostym och kostymavdelningen kan snart pusta ut efter veckor av hektiskt arbete.




Vill man se denna, minst sagt, skruvade musikal går det att beställa biljetter från Julius Biljettservice. Än så länge är det faktiskt platser kvar till premiären!





English:





I have to pinch myself sometimes. But this is actually for real, I am in a Broadway musical! For entering the ensemble pretty late in the process (January 4th), I am doing an ok job at that too. But I need to be much better, for the opening night is on January 12th! Choreography needs to be spot on, lyrics need to come naturally and so on. I have already learned my lines (they were not a plenty, namely, and no long Shakespeare monologues or thoughts about food - the Moliére-way, this time.). For learning lines one method one of the drama teachers (and actress) from the Cultural School here in Landskrona, Åsi, has talked a lot about. To read the lines while in motion. Seriously, it DOES something on a subconcious level for words. They etch more easily in the memory. I also made it a habit of learning the lines right before and after my own. It works like sort of a stimuli. 







So, yesterday was pretty much "self studies" for the ensemble while technicians and art department moved in at the Lund City Theatre. A whole lot of things need to be rigged, sceneries and props need to be set up in their place and being tried out. So as of today, life will be about elbowing in the dressing rooms and being prepared to be called to the main stage to hone a scene or song. A schedule for the upcoming week came a day or so ago from the directing-team, which is great since it gives you some sense of what is going on. Now we will be able to rehearse in costume and the costume-department can soon take a breather after weeks of intense work.






If you want to see this, to say the least, sliced musical you can order your tickets from Julius Ticket Service. As of now there are actually tickets left for the opening night!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar