söndag 21 januari 2018

Att bli Vargen. / To become the Wolf.




I arbetet med att bli Vargen i musikalen SHREK hade jag inte så mycket tid för karaktärsarbete. Rollen växte fram successivt, fast mycket snabbare än vanligt. Regissören för Pipedream Productions gav mig tipset att gå "all the way, May." med karaktären. Sagt och gjort. Jag tog mig ett par funderare och tänkte mig en kombination av tenoren Rickard Söderbergh och karaktären Cameron Tucker från tv-serien "Modern Family.". Det visade sig vara ett bättre drag än att försöka hitta något användbart från saker som... jag vet inte, "Ru Paul's Drag Race", eller något liknande. Samtidigt är Vargen också ett rätt så oskyldigt sagoväsen. Jag tänkte mig honom som en varg som inte riktigt trivdes i flocken och hellre hängde med sagofigurer istället. Där han kan få bära klänning hur och när han vill.




Utseendemässigt är han rätt "enkel" eller vad man ska säga. Så här gjorde jag. Allra först lade jag en grund med underlagskräm, som en bas. Det skyddar huden och hjälper sminkfärg att fästa samtidigt. Alla vinner! Efter det använde jag sminksvampar för att täcka ansiktet med en bas, hudfärgad ljusbrun bassmink kan du hitta överallt där smink säljs. Det är för att få ansiktet att framträda mer i strålkastarnas sken, så att du inte "glänser".




För mig är det en utmaning att få till kajalen bra. Men när man lyckas ser det bra ut på scenen. Det förstärker ögonen och gör det så mycket lättare för publiken att följa dina känslor (som du förmedlar med ögonen) lättare. Jag brukar dra ett smalt streck precis där ögat slutar och en kort bit ut mot tinningen. När det gällde Vargen målade jag på mina ögonbryn också, förlängde dem en bit. Sedan drog jag håren mothårs, eller vad man ska säga, så att ögonbrynen stod ut en bit. Det gav ett lite ruffigt utseende som jag tyckte passade.




När allt detta var på plats fick jag måla på nosen, bara enkel/vanlig svart fetsmink från Grimas. Börja gärna med att rita upp området som ska fyllas med färg. Fyll sedan i omsorgsfullt tills området är täckt. När det gäller näsan ser det snyggast ut ifall hela näsvingen blir målad. Jag brukar också fylla översta delen av näsfåran (mellan näsan och munnen). Det är en grej som har hängt med sedan Tomteland, passar sig väldigt bra för sagodjur i stort. Jag hade svårare att få till nagellacket och läppstiftet, som också kom på. Men jag tror jag har fått in tekniken nu.




När allt är på plats är det viktigt att använda ett pudersmink, så att färgen mattas av ytterligare och inte glänser på scenen. Den håller liksom ihop allt. Sedan är det bara att köra! Efter föreställning brukar jag använda oljefria våtservetter för att få bort sminket. Eftersom det finns ett lager av underlagskräm under all smink går det bort väldigt fort och smärtfritt. Jag minns någon gång på 2000-talets början då jag inte använde kräm under sminket. Röd och irriterad hud, bland annat. Men inget sådan 2018. Jag har lärt mig genom åren, därför är det ganska lätt att bli Vargen. Ännu lättare att bli Christian igen, efteråt.



English:






In the process of becoming Wolfie in SHREK the musical I didn't have much time for character-work. The part grew gradually, although much faster than usual. The director for Pipedream Productions gave me the tip to go "all the way, May" with this character. Fair enough. I thought for a while and imagined myself a combination of tenor Rickard Söderberg and the character Cameron Tucker from the "Modern Family" tv-series. It proved to be a better move than trying to find something useful from things like... I don't know, "Ru Paul's Drag Race", or something similar. At the same time Wolfie is a pretty innocent fairy tale creature. I imagined him as a wolf not really liking it in the pack but rather likes hanging out with other fairy tale creatures instead. There he can wear a dress how and when he wants to.



He is pretty "simple" as far as looks goes. This is what I did. Firstly I put on a layer of foundation cream as a base. It helps protecting the skin as well as getting face painting to attach in a smooth way. Win-win! Then I used disposable sponges to cover my face with a skin tone foundation, it can be found and bought everywhere where make-up is sold. It's to make the face more visible in the light of the spotlight, so you won't "shine" too much.




For me it's a challenge to get the Indian ink right around the eyes. But when you succeed it looks good on stage. It enhances the eyes and makes it so much easier for the audience to follow your emotions (which you are expressing with your eyes). I usually draw a short line just where the eye ends toward the temples. When it came to Wolfie I painted my eyebrows as well, enlongered them a bit. Then I pulled them slightly the wrong way, so they stood out a bit. It made for a bit scruffy look which I thought fitted nicely.




When all those things were in place I painted the nose, using regular black creme make-up from Grimas. I recommend you first start by encircling the area which will later be covered by paint. Then carefully fill in those areas until it's fully covered. When it comes to the nose I personally think it looks better if you also paint the alar wings of the nose too. I also fill in the upper half of the philtrum (the area between nose and mouth). It's a thing that has remained since the days of Santaworld, fits for all sorts of fairy tale creatures by large. I had a harder time getting the nail-polish and lipstick right. But I think I have got the hang of some kind of technique now.





When everything is in place it's important to use fixating powder, so the colours don't shine on stage. It sort of keeps all together. Then you are good to go! After shows I tend to use oil-free make-up wet wipes to get it all off. Since there is a thin layer of foundation cream underneath all that make-up it all comes off fast and painless. I remember during the early 2000's when I didn't use foundation cream. Red and irritated skin, among other things. But no such things in 2018. I have learned through the years, that's why it was pretty easy to turn into Wolfie. Even easier to revert back into Christian again, afterwards.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar