lördag 25 november 2017

ToyCon 2017 - X-mas edition.


ToyCon 2017 - X-mas edition.

Jag lockades iväg till Malmö idag. Det var dags för en till upplaga av samlare och deras plast. I dagarna innan idag så har det figurerat lite smakprov på diverse sidor. Säljare från Sverige och Danmark skulle sammanstråla till Mitt Möllan, något kvarter ifrån Möllevångstorget i Malmö. Den här gången hade de ansvariga (Toy Villains Glenny Evander) slagit fast att det mestadels eller kanske uteslutande skulle handla om retro-saker.





I det fallet för mig, så är det ju bara Star Wars som gäller. De allra flesta andra teman åldras inte med värdighet (ta bara MOTU - Masters Of The Universe, och deras sladdriga ben), så de goda minnena från barndomen slås med hästlängder av nyare linjer från samma tema. Igen, med MOTU, så är de begränsade i rörlighet och originaldelarna, som den viktiga gummisnodden som håller benen på plats, vittrar ju sönder med tiden. Många har svårt att kunna stå själva idag. Temat lanserades faktiskt för hela 35 år sedan! Den nyaste linjen, MOTU Classics är figurerna som vi alla ville att original-figurerna skulle vara 1982.  Ett tips är att söka efter MOTU Classics + Pixel Dan på Youtube.

Detsamma gäller även de mer populära teman; Teenage Mutant Ninja Turtles och Star Wars. Det är ju helt fantastiskt kul att hitta något som påminner om det många av oss hade som barn. Äldre Star Wars grejer är lite av samlarsamfundets Rolls Royce, exklusivt, rätt så höga priser trots bleknande färger på särskilt vitt och en figur som fortfarande är i sin förpackning kan gå för tusentals kronor. Jag kan sympatisera med det, en sådan stor del av min uppväxt kretsade kring Star Wars och dessa plastfigurer. Men att se krasst vilka som är bättre figurer om man jämför 1980-talets Kenner och moderna Black Series från Hasbro, så vinner ju Hasbro lätt. Kennerfigurerna ser i bästa fall stelopererade ut i jämförelse. Retrovarianten har vunnit och levt länge på att de var bland de första riktiga samlarteman som kom ut, som ett komplement till filmerna. De har varit föregångare till alla andra teman som har kommit ut sedan dess.

Företaget Neca i USA har också Turtlesfigurer som vida överträffar de som Playmate Toys gav ut i slutet av 1980-talet och framåt. De kan erbjuda en mängd variation och är mer uppvisningsvänliga till att faktiskt ställa upp i "ninja-posering". Men det finns en särskild vurm för just retro-turtles i samlarsamfundet. Det är barndomsminnena som styr även där. En figur ny i sin förpackning kan lätt gå på 500 SEK och uppåt.





På samma plats som i juni tidigare i år så hölls ToyCon i Mitt Möllan, på Claesgatan i Malmö. Ett rum i byggnadskomplexet var som förut fullt av bord med försäljare. På borden var det uppställt med grejer. Figurer i plastpåsar och uppställda fordon, alla från olika teman som var gångbara under 1980-talet. Det var skönt att bära rock för det var lite småkallt i rummet (till skillnad från junis instängda hetta).

Jag träffade en fd kollega på en skola som jag hade en termins vikariat på. Han sålde retro-Turtles och vi fick en chans att snacka lite. Det är alltid kul. När jag vandrade runt bland försäljarna stod det klart, igen, att de hade rätt lika utbud, med en viss variation såklart. Men det här var en retro-marknad. Mitt bästa fynd var en helt ok Spindelmannen i någons 10 kronorslåda (som den fenomenale Glenn Webb recenserade för några år sedan - R.I.P.). Så mitt bästa fynd var i något som inte ansågs ha så mycket värde. Kanske det här var FÖR mycket retro när allt kom omkring? Tänk om det finns någon liknande mässa (som Newcastle Film & Comic Convention), där man faktiskt kan hitta lite annat än bara retro. Kanske inte i Sverige....inte än?





Jag var nog inte mentalt inställd på bara retro idag. Jag hade hoppats lite på att få göra fynd bland lösa figurer, helst inom Marvel/DC, MOTU Classics eller Star Wars. Kanske ToyCon inte är mitt forum för det? Eller om några år när ToyCon har vuxit till sig lite och har blivit mer mångsidig och inte så nischad. Hur som helst, kul utflykt, intressanta människor och ett alltmer juligt Malmö.


English:

ToyCon 2017 - Xmas edition.


Coming soon...










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar