måndag 27 november 2017

Bokomslag. / Book-cover.

 Dags igen. / Time again.

Det är många projekt nu. Om jag hade haft medborgar- konstnärs- eller en riktigt fet arvslön, så skulle jag kunna sluta jobba och helt ägna mig åt konstnärliga projekt (teater, kreativt skrivande och måleriet). Den där barnboken som jag skrev om för några veckor sedan förtjänar ett omslag. Jag kom på ett bra när jag åkte tåg från Malmö igår.

Så på det bara! Fram med färger och utrustning. Huvudidén är att ha ett färgglatt paket som blickfånget i ett vintergrått landskap. Bakom paketet ska ett troll sticka fram, och vänta, det har glömt att gömma svansen också! Inatt lades första färglagret. Eftersom det är oljefärg kan det ta en stund det här. Historien är färdigskriven, så det är bara bilderna kvar. Jag har inte bestämt ifall jag ska försöka göra dem i tusch och akvarell eller bara enkla kritskisser. Vi får se.


Nya penslar! De visade sig vara värdelösa. Jag använde de gamla istället. /
 New brushes! They proved to be useless. I used the old ones instead.



English:


Samma röda färg. Men för att skapa lite annan nyans har jag lag på vitt på paketets ovansida. Då får det en svagt rosa nyans. Det är väldigt användbart, med alla färger. Lite vitt och så blir det ljusare.
/ Same red colour. But to create a different tone I have added a little bit of white on the top of the parcel. Then it has a slight pink nuance. It is very useful, with all colours. A little white and it gets brighter.


There are many projects on at the same time. If I would have had a citizen-, artist- or a really fat inheritence-salary, I could give up working and devote myself entirely to artistic projects (theatre, creative writing and painting). The children's book I wrote about a couple of weeks ago deserves a front cover. I came up with a cool idea while on the train home from Malmö yesterday.

So just at it! Come out colours and painting gear. The main idea is to have a colourful Christmas parcel as the centre-piece in a Winter-grey landscape. Behind the parcel a troll's head will peek out, and wait, it has forgotten to hide its tail as well! This night I put on the first layer. Since it's oil-colours this may take a while. The story in itself is finished, so I have only to complete with some images. I have not decide yet if I will try to make them with watercolours and ink or colouring pencils. We'll see.

Det här är långt ifrån färdigt. Min vision ser annorlunda ut. Men det är en början.
/ This is far from finished. My vision looks different. But it's a start.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar