lördag 4 november 2017

Fjäderkampen som historia / The Feather-tussle as a story

För några år sedan spelade jag med i en pjäs som hette Fjäderkampen. Den titeln hade en viss symbolisk tyngd för många olika saker och pjäsen vi spelade levde inte riktigt upp till titeln kunde jag känna. Det hade kunnat utforskats mer på själva titeln. En fjäderkamp kan symbolisera så många saker, kampen mellan könen, kiv kvinnor emellan, något kyrkligt, en mytologisk kamp... en massa saker skulle man kunna koppla på där.

Så nu har jag återanvänt titeln till en av mina nya noveller. Den tangerar många av de teman jag nämnde tidigare. När man håller på som jag tror jag att det är viktigt att man skriver något som man själv skulle vilja läsa. Och inte heller hindra dig själv från att skriva saker för att blidka andra. Inte för att jag medvetet går in för att göra folk upprörda, men mina historier är rätt mörka. De utforskar en del jobbiga ämnen inom ramen för science fiction och nutidsfantasi. Annars kanske man försöker bli någon som skriver saker som man tror att andra vill läsa, och så blir det krystat och fel.

Första skissen är nu gjord för denna. Jag ska testa olika saker innan jag bestämmer mig för den här modellen eller ifall jag ska gå vidare med någon av de andra idéerna jag har fått på senaste. Det är rätt så produktivt nu. Cirka 10% kvar på "Fjäderkampen". Nästa novell, "Stjärnfångare" som utspelas i rymden, har jag fått en bra grundidé till. Mer uppdatering följer.




English:


A couple of years ago I was in a play called The Feather Tussle. That title had a certain symbolic weight for many things and that play didn't quite live up to the title. It could have been more things explored with the actual title. A fight of feathers can symbolise so many things, the struggle between the genders, bickering among women, something to do with churches, a mythic battle... there are a lot of things that can be explored.

So now I have re-used the title to one of my short-stories. It explores many of the themes I just mentioned. When you do write things I believe it is important that you write about things that you would like to read yourself. And also not restraining yourself in order to please other people. Not that I intentionally want to upset people, but my stories are rather dark. They explore some difficult topics using the setting of science fiction and urban fantasy. If you are not true to yourself it might end up rather displeasing and forced in the end.

The first sketch for this short story is made. I will try out a number of variants before I decide either for this model or if I am going forward with some other ideas I have been recieving of late. It is quite a productive phase right now. About 10 % is left before "The Feather Tussle" is completely finished. The next short story, "Starcatcher", which takes place in outer space is locked with a good basic plot. More updates will follow.


x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar