onsdag 11 oktober 2017

Tydlighet. / Clarity.


Det är bara svaga stödlinjer än så länge. / There are only soft support-lines so far.

Jag missade en dag för att bli klar med min beställning. Ingen bra ursäkt finns men bättre sent än aldrig så är bilden äntligen klar. Det tog ett par skisser. De som är med i detta inlägg är de bästa och de som jag till slut valde. Huvudskissen lämnade jag framme på mitt bord (stort misstag!), men av den kunde jag kopiera två nästan identiska versioner på ett och samma papper, som jag hade säkert i mitt block. Så när det väl var dags att tuscha skisserna så var de inte "hjälpta på traven" av barn med färgpennor i handen. :-)


 Råskissen hade fått färg på sig. / The raw-sketch had got some paint-job done.


För det här uppdraget tänkte jag mig någon form av serietidningsstil. Jag tycker att slutresultatet blev väldigt bra. Kunden blev också nöjd och ska använda den till Klarspråksdagen, en dag om tydlighet, som är på fredag den 13 oktober. Det känns väldigt spännande att få bli en del av något så officiellt. Originalet är nu på väg upp för kunds räkning till Sundsvall.


English:



När man tuschar får man vara noga med att lägga lager på lager. 
/ While inking you need to be thorough with putting on layers on layers.

I missed a day before my scheduled order to be finished. There is no good excuse but better late than never, the image is now finished. It took me a couple of sketches. Those in this entry are the best ones and also my final choice. The main-sketch was left on my table (big mistake!), but from that I got to copy two almost identical versions on the same paper, that I kept safe away in my pad. So when it came to inking the sketch they were not "improved" by children with colouring pens in their hands. :-)



Klar. / All done.


For this comission I thought I'd go in for a comic-book style. I think the final result turned out quite nicely. The comissioner was also pleased and will use it as a part of the International Plain Language Day, a day about clarity, which is celebrated on Friday the 13th. It feels very exciting to be a part of something so official. The original is on its way to the comissioner now in Sundsvall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar