torsdag 26 oktober 2017

En kulturell del av Allhelgona helgen. / A cultural part of Halloween.

Idag den 26:e var jag iväg till Lunds Universitetssjukhus för "besiktning" eller vad man ska kalla det. Ända sedan kroppen kraschade 2015 går jag på regelbundna kontroller för att hantera mitt höga blodtryck. Jag är medveten om att alla gör det som de ska för att hjälpa mig. Men det hindrar inte mig från att känna mig lite stigmatiserad. Hur gick det då idag? Domen blev att jag måste gå ner i vikt, paa rigtigt. Blodvärden var bra, blodtryck fortfarande för högt (pga stresshormoner och andra saker) och vissa funktioner är nedsatta. De kan bli hjälpta genom mer motion och en rätt duktig viktminskning.


Läkaren var glad att jag hade vigt söndagar åt 2,5 timmar innebandy, men allra helst borde jag ha en till hård 2,5 träning av någon sort i veckan. Läkaren sa det jag själv vet; "du måste välja något som du faktiskt tycker om, annars hittar du duktiga ursäkter att slippa." Nu gäller det att finna detta "något" bara. Man kanske kan skala av det jag INTE gillar (de allra flesta former av dans, aerobics, löpning). Kan det vara så att jag får återvända till kampsportens värld igen? Jag har en bakgrund som judoka men senast jag var aktiv med sådant måste ha varit 2002, när jag var med på ett eller två pass Jiu-Jitsu i Varberg. Men jag sneglar lite på andra former med nu, som är lite längre bort från bälten och gi-dräkter. Inte nog med att man nog kommer i form, men jag tror att Krav Maga () kan vara något. Eller kanske någon Kung-fu stil, som Hun-gar? Vi får se.


Förbaskat svårt att få en plats. Åkte säkert runt i 10 minuter i olika parkeringshus.
/ Darn hard to find a p-spot. Surely drove around for 10 minuters in different parking-complexes.




Efter den inledande undersökningen var det dags för ett mer omfattande test. Inte mindre än 12 (!) rör av blod ville de ha. Alla fick en egen färg och etikett. Jag finner både sprutor och blod obehagliga så jag bad om att de skulle fälla stolen bakåt en aning. Medans sköterskan bearbetade min arm kommer en av hennes kollegor in för att kolla till läget. Jag är alltid noggrann med att påpeka mitt predikament angående blod och kanyler, så kanske de ville ha mig under uppsyn? Hur som helst. Hon som hanterar blodprovet säger då det förbjudna till kollegan: "vet du vad som hände mig förut? Jag hade en patient igår och när jag skulle sticka gick kanylen av." Sedan samtalade de någonting om rätt utrustning, kostnad för dessa och olika knep för att förhindra sådant skulle ske. Det var ingen bra blod-kanyl terapi för mig som redan halvlåg med en kanyl inkörd i ett kärl, kan jag säga!

Stor karta över stort sjukhusområde. / Big map over big hospital area.

Omfattande. / All encompassing.

Efter denna besiktning hade jag en plan för dagen. Genom Facebook fick jag veta att Science Fiction bokhandeln i år firar 10 års jubileum. Det sammanfaller med att de håller "bus eller bok" varje torsdag innan Allhelgonahelgen. Viskar man "bus eller bok" i kassan får man en kasse med en gratis bok, just den här dagen. Så fattig jag är så hade jag ändå pengar kvar på jojo-kortet och kunde ta mig mellan Hjärup och Malmö för att gå en runda i den bokhandeln. Ja, jag åkte till Hjärups tågstation och ställde bilen där som en annan pendlare.


Gillar det inte. / Not liking it.

I den här byn bodde jag och min fru i något år. / In this village me and my wife lived for a year or so.

I vanlig ordning hade jag inte så stor koll på dessa böcker. Jag tror att butiken lägger ner läsexemplar eller lite smala, ovanliga skrifter som de inte kanske kan sälja så bra. Det behöver inte betyda att de är dåliga böcker. Tvärtom. Som synes på bilden fick jag ett riktigt kap. En historia som skrivits av två författare och boken har blivit väldigt prisad av "de som kan och vet nåt". Äventyret var bra men dessvärre missade jag tåget tillbaka till Hjärup och fick vänta ett tag. Tiden bara gick och innan jag nådde bilen, åkte iväg med bilen, mellanlandade i Löddeköpinge för att handla, handlade och sedan nådde Landskrona, så hade det hunnit bli kväll.



English:



Today on the 26th I was away to Lund's University Hospital for a "surveying" or what you should call it. Ever since my body crashed in 2015 I am having regurlal check-ups to handle my high blood pressure. I am well aware that what everyone is doing is doing this to help me. But it doesn't change the feeling of being stigmatised. So how did it go today? The verdict was that I need to loose weight, for real. My blood count was good, blood pressure still too high (due to stress-hormones and other things) and some bodily functions are lowered. It can be helped through exercis and a rather big weight loss.

The doctor was happy that I have devoted 2,5 hours to floorball on Sundays, but preferably I should have at least one more 2,5 hour hard workout of some sort during a week. The doctor mentioned one thing that I am very well aware of; "you need to choose something that you actually like, otherwise you are more prone to find excuses for not doing it." Now I then need to find this "something". Perhaps I could start to tick off the things I DON'T like (most forms of dancing, aerobics, running). Could it be that I will find myself returning to martial arts again? I do have a background as a judoka but the last time I was active within that world must have been in 2002, when I joined one or two classes of Jiu-jitsu in Varberg. But now I find myself glancing at other styles, which are not so gi- and belt-oriented. Not only you will get in shape, but I think maybe Krav Maga might be something. Or perhaps some Kung-fu style, like Hun-gar? We'll see.


Byxor mellan hus? Ja, varför inte, Malmö? / Pants between houses? Yes, why not, Malmö?


Hyllor. Fulla med nördsaker. / Shelves. Full of nerdy stuff.


After the initial examination it was time for a more extensive blood specimen collection. No less than 12 (!) tubes of blood were required. All with a different colour and label. I find both syringes and blood extremely unpleasant so I asked them to tilt the chair back a little. While the nurse did what she needed to do to my arm, a co-worker of hers entered to check things out. I am always fast to point out my pedicament concerning needles and blood, so perhaps they wanted to have me under observation? Anyways. The one administrating the blood collection then said the forbidden to her collegue: "do you know what happened to me earlier? I had a patient yesterday and when I was to put the needle inside the needle snapped." They carried on their converstion, something about the right equipment, the cost for these and different trix preventing this from happening. I was not really paying attention, it was not a very good "blood-theraphy" for me, already having a needle up in my vessel, I can tell you that for nothing! 



Sådana här böcker som broderar ut en mytologi för en serie. Kul. 
/ These books that broadens the mythos for a series. Fun.


"Rädda folk, jaga saker. Familjeföretaget. / "Saving people, hunting things. The family business."

After this surveying I had a short plan for the day. Through Facebook it came to my attention that the Science Fiction Bookstore in Malmö this year celebrated their 10th anniversary. It coincides with them hosting a "trick or book" event every Thursday before Halloween. So if you whisper "trick or book" at the cash register you will recieve a bag with a surprise book, just for this day. As poor as I may be I still had money left on my train-card and could take me between Hjärup and Malmö platforms do to a short stroll in the bookshop. Yes, I went to Hjärup's trainstation and left the car there as a regular commuter.



Vad är det i påsen? / What's in the bag?

In ususal fashion I don't know much about these free books. My impression is that the shop puts down advance publications or non-mainstream books or perhaps things that don't sell well. It does not necessarily mean they are bad books. On the contrary. As you can see on the image I made a real bargain. A story written by two authors and the book has been highly praised by those who "know stuff". My adventure was good that day but I did miss a train back to Hjärup and had to wait a while. Time just flied and before I reached my car, went away with the car, stopped for a short break in Löddeköpinge to do some shopping and lastly reached Landskrona, it had turned from day to night.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar