måndag 30 oktober 2017

Ja, hösten den är bäst. / I really love the fall.

Det är fortfarande i slutet av oktober, inte vinter än alltså. Hösten är min favoritårstid, också den mest färgrika. Särskilt i Hälsingland brukar vi få väldig färgprakt i skogarna när hösten är igång. Det kan jag sakna ibland. Hösten här i Skåne är mer en snabb skiftning från sommarens gröna blad till gula precis innan allt faller av. Överlag är det inspirerande med den här årstiden, den kyligare luften och den snabba skymningen gör att det är lätt att ursäkta alla lyktor som man (jag) tänder inomhus.


Höst. En bit in i Dalarna. / Autumn. Inside Dalcarlia.

Personligen är det en kreativ och mysig årstid. Jag får mycket stoff till konstnärliga saker och det nordiska vemodet går lite hand i hand med att ta in alla intryck om dagarna. Särskilt om jag är utomhus. Lite morgonfrost på ett knallrött lönnblad, sol i en park eller att titta på människor som sitter och samtalar inne på ett café. Det är stoff till bilder eller historier!


Lite norr om Edsbyn. / A bit north of Edsbyn.

Lite paradoxalt, i varje fall i Hälsingland, var att den vackraste tiden i naturen alltid inföll med jakt. Ett minne från när jag var i 20-års åldern och kände mig extra höstinspirerad slutade rätt snopet. Jag hade packat matsäck, färger och ovanligt glatt humör när jag lånade min fars Mercedes en solig höstdag. Ovanför mina föräldrars hus går det ett antal skogsvägar längs med ett stort berg. Runt berget finns ett antal vandrings- och motionsleder. Mitt mål var att ställa bilen vid en parkeringsficka och sedan gå en runda, kanske sitta och titta ut över byn, skissa lite kanske. Men när jag kröp fram med bilen på min utvalda grusväg lade jag märke till att det satt män i buskarna i jaktkläder. På "pass" eller vad man ska säga. De röda reflexbanden avslöjade dem. Om blickar kunde skada... jag hade tydligen rullat in bilen precis i "deras" område. De var sådär härligt missnöjda. Jag vände bilen och rullade hem igen. Jag kan inte minnas att det fanns en "jakt pågår" skylt heller.


Lustiga höstmoln. / Funny Autumn clouds.

Runt 2010-2011 letade jag efter bra barnfilmer till äldsta dottern. Eftersom jag då var en nallebyggare och jobbade i Malmö fanns det bra platser att leta på. Ett av de bästa köpen var då en serie filmer om en björn som bodde i ett stort blått hus med sina vänner. Serien skapades av Mupparnas "pappa" Jim Henson. Vi alla tyckte bra om den. Den hade humor som också vuxna kunde uppskatta, allmänt trevlig och hade rätt så mycket sång. En sång; "Hösten är bäst", blev min favorit.



English:



It is still the end of October, not quite Winter then. Autumn is my favourite season, also the most colourful. Especially in Helsingia we use to get a lot of colours in the forests when Autumn is at hand. I can miss that sometimes. The Autumn down here in Scania is more like a swift change from the green leaves of Summer to the more yellow tones right before they fall off the trees. Overall it is inspiring with this season, the crispier air, the more early dusk makes it easy to excuse all the lanterns you (I do) light up indoors.


Höstvy lite sydost om Norrköping. / Autumn-view a bit south-east of Norrköping.

Personally it is a creative and cosy time of year. I get a lot of stuff for artistic things and the Nordic melancholy goes hand in hand with taking in all impressions of the days. Especially if I am outside. Some morning frost on a bright red maple-leaf, sun in a park or just watching people sitting inside having conversations at cafés. Those are stuff for images or stories!

Höstkväll i skogen någonstans utanför Smålandsstenar, innan det blev totalt mörker.
/ Autumn-evening in the forest somewhere outside Smålandsstenar, before it turned into pitch black.

Sort of a paradox of sorts, at least in Helsingia, was that the most beautiful time in nature always coincided with hunting. A memory of me being in my 20's and feeling quite Autumn-inspiring left me rather disappointed in the end. I had packed sandwiches, colouring pens and an unusual happy mood when I borrowed my fathers Mercedes to venture out one fine Autumn day. Above my parents house there are a number of hiking- and exercise-trails around a mountain. My goal for this day was to park the car at one of the parking bays and then walk for a while, perhaps oversee the village from above, do some sketching. But when I came slithering slowly with the car on my selected gravel-road in the forest I paid attention to men sitting on watch in their hunting gear. The red reflector-vests gave them away, fortunately. If only looks could hurt... apparantly I had driven right into their area. They looked kind of unappeasing. I turned my car around and went for home again. I can't recall there ever was a "hunting in progress" sign either.

Höst lite norr om Landskrona. / Autumn a bit north of Landskrona.

Around 2010-2011 I was looking for some good children's films for the eldest daughter. Since I then had the title of bear-builder and worked in Malmö there were plenty of places to search. One of the best buys then was a series of films about a bear who lived in a big blue house with his friends. The series was created by The Muppet's "dad" Jim Henson. We all are quite fond of the show. It has humor that also adults can appreciate, overall nice and contains quite a lot of singing. One song in particular: "Falling for fall", became my favourite.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar