tisdag 10 oktober 2017

Historier i historien. / Stories inside the story.

En tjuvtitt på "Å andra sidan...", som utspelar sig utanför Landskrona.
/ A sneak-peak at "On the other hand...", which takes place outside Landskrona.

Många som skriver kanske också har ett dokument eller fysiskt block där de skriver ner olika idéer eller delar av kapitel i. Där hamnar delar, pusselbitar, kan man säga. De passar kanske inte till den skrift som man hade planerat ens. Så har fallet varit för mig alldeles nyligen. Jag håller på med en längre historia med ganska lokal förankring, den har varit igång i ca 1,5 år nu. När jag har tid eller särskilt mycket inspiration läggs det till saker till den. I mitt samlingsdokument, eller vad man ska kalla det, hade jag skrivit ett segment på några sidor som jag hade tänkt till den längre historien.

Men så ändrades det för ungefär två veckor sedan. Efter lite bollande med ett par personer och att jag själv läste lite ur andras böcker, kom jag fram till att det segmentet som skulle vara med i ett större "verk", inte alls platsade. Det behövde bli en egen historia! Och då räknar jag alltså till inte mindre än 5 färdiga historier på ungefär 10-16 sidor var. Det kan bli en novellsamling av det. Jag tänkte också använda mig av egenproducerade bilder. Omslagsbilden blir en av mina målningar och varje historia föräras med en svart-vit tuschteckning. Det kan bli kanon!


Ett förlag, eller vad man ska säga, som jag har sneglat lite på, är BoD (Books on Demand). Det är ett förlag med egenutgivning som har fungerat för två personer som jag särskilt har i åtanke:
  • Ellinor Häggström har gett ut två romaner genom förlaget. En av dem har jag recenserat redan och den andra boken försöker jag läsa ur när tid tillåter. Det har gått bra, även ifall hon inte anlitade ett "vanligt" förlag. Det är nu tal om att hennes andra bok, "Borgen", kanske blir ljudbok!
  • Marita Liljankoski har gett ut inte mindre än fyra böcker, med poetiska livsbetraktelser som på ett eller annat sätt rör vid hennes kristna tro. En del av hennes texter finns också hennes blogg som du kan läsa här. Hennes böcker har fått en trogen läsekrets, vi hoppas på ett större genombrott.

Bägge personer inspirerar mig i mitt skrivande, även om mina teman kanske skiljer sig rätt markant från de områden de skriver om. Ellinors "Borgen" kanske ligger närmare mina vuxensagor med skräcktema men å andra sidan blir jag alltid så fascinerad av Maritas poetiska talang att jag gärna inspireras av den när jag skriver. Ibland stannar jag till när jag läser hennes texter och funderar på vilka bilder jag får när jag blundar och tänker efter på vad jag nyss har läst. Det är ofta lätt att göra bilder över hur saker ser ut eller känns när jag läser Maritas texter, jag hoppas att hon kommer att skriva ett lite längre litterärt verk. Det hade varit mäkta intressant. Ellinors böcker sporrar mig med helt fantastiska miljöbeskrivningar. Jag vill vara hon när jag skriver noveller! Så någon gång ska jag bli lika bra på att fånga en miljö eller stämning med så väl valda ord som henne. 

Så för tillfället filar jag på mina olika noveller så att de ska hålla hög klass. Särskilt en som jag kallar "Å andra sidan..." kan bli rätt bra om jag får ihop den bra nog så att den håller ihop. För tillfället så spretar den åt alla håll och kanter. Men min tanke är att skriva den klart och sedan gå tillbaka för att flytta om lite så att den blir städad. Det har varit rätt tufft att skriva ibland. En del av novellerna tar upp rätt tunga ämnen. Men det är ett bra forum att ta upp något läskigt, vrida och vända på det för att ge saker ett konstnärligt/litterärt/lyckligt (?) avslut i någon ryslig form. 



English:


Leker lite med olika teman till omslag. / Playing around with different themes for a front-cover.


Many aspiring writers perhaps also keep a document or an actual pad where they pen down different ideas or parts of chapters in. In there you collect pieces of puzzles, you can say. They may or may not fit into the bigger stories you write even. That was the case for me just recently. I'm doing a longer story that has been ongoing now for 1,5 years. When I have the time or feeling very inspired I add something to it. In my collected document, or what I should call it, I had written a segment for a few pages thought for the longer story.

But about two weeks ago it all shifted. After talking to other aspiring writers in real life and also reading in a few books it became clear that the small segment didn't fit into the larger story at all. It needed to become a story of its own! And then I can count no less than 5 finished short stories about 10-16 pages each. That can become a short story collection. I also thought that I would make use of my very own images. The cover art would be one of my own paintings and each story would also feature a b/w ink-drawin. That can be fab!

One publishing house, or what you could say, that I have cast a glance at, is BoD (Books on Demand). It's a house that focus on self-publishing and that has worked well for especially two people that I have in mind:

  • Ellinor Häggström has released two novels through that publishing house. One of them I have reviewed before and I try to read the other book when time allows. It has done quite well, even though she didn't go through a "conventional" publishing house. It has been rumored that her new novel, "Borgen (The Castle)", perhaps will be released as an audiobook!
  • Marita Liljankoski has released no less than four books, with poetic life-observations that in one way or another reflects her Christian faith. Some of her writing can be found on her blog which can be found here. Her books have recieved a faithful fan-base. We hope for a breakthrough.

Both of these people inspire me in my own writing, although my themes might differ quite dramatically from the areas they are writing about. Ellinor's "Borgen" might be closer at hand to my adult horror fairy tales but on the other hand I always get so fascinated by Marita's poetic talent that inspire me when I write my stuff. Sometimes while reading her works I stop and close my eyes and contemplate upon what kind of images I get based on what I have just read. It's farily easy to envision how things look like or how they feel when I read Marita's texts, I hope that she will write a longer novel sometime. That would have been mighty interesting. The books of Ellinor spur me with their marvelous descriptions. I want to be her when I write my short stories! Sometime I will become as good as she is to capture the essence of a mood or environment with so well chosen words as she does.

So at present time I am working on my short stories for them to be on the A1 list of things. Especially one that I call "On the other hand..." can become rather good if I can keep it together with no loose strings. As of now it is sort of all over the place. But my thought is to get it done and then go back and shift things around later. It has been rather tough to write these sometimes. Some of them deal with quite heavy topics. But it is a good forum to bring up something scary, twist and turn it to later give the story an artistic/literally/happy (?) ending in some ghastly form.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar