fredag 13 oktober 2017

Konst på stan - del 2; Kulturnatten! / Art in the city - part 2; Cultural Night!




Och sådär, så var det över för den här gången. Kulturnatten version 2017 i Landskrona slutade efter 22.00 ikväll. Som besökare bjöds det på en mängd olika aktiviteter. Jag hade siktet inställt på ett par konstutställningar och en dansuppvisning.

Mitt första stopp blev strax efter 18 på stadsbiblioteket. Där hade de försäljning av utgallrade böcker. En del intressant men inget köp (det är alltför många böcker hemma). Det jag är ute efter nu är boken "Barbarerna" av Terry Jones & Alan Ereira, när jag är ute på bokreor eller loppis. De har för närvarande ett tema med drakar på biblioteket, rätt skoj.



Jag kollade till "mitt" skyltfönster också, på Järnvägsgatan 14. Min tavla var där men inget av det CV som Konst på stan-föreningen ville att man skulle ha. Nåja, jag får visa en tavla i alla fall. Det är alltid något. Många andra skyltfönster hade en hel del speciella bilder. Snygga och härliga stilar. Jag tycker det är inspirerande att se andras tavlor.



Vid 18.30 började gatorna fyllas med folk under de rosa paraplyerna som dekorerade staden på ett snöre mellan husen. Doften av marschaller i höstluften fungerade som någon form av stimuli hos mig, det var som att vara "hemma" hos Tomten på Gesundaberget igen. När det lyser upp så punktmarkerat på gator och invid ingångar så skapas det gemytlighet, eller det bättre danska ordet hygge.



Jag tog mig en tur invid Kulturgränden (utställningen där hade väldigt säregna bilder och skulpturer). Vidare gick vandringen till Glasorama. Mycket spännande bilder, med en liten läskig skruv på. Vid det här laget hade många saker startat samtidigt och jag blev lätt förvirrad av att trängas på gatorna bland en alltmer högljudd folksamling. Å ena sidan tänkte jag att det vore skoj att följa med på en guidad tur av rådhuset, å andra sidan kanske man borde ta tillfället i akt att bli porträttfotograferad av en äkta fotograf på museet. Alla dessa beslut!




För att det inte skulle bli för sent bestämde jag mig för en dansuppvisning på Landskrona teater, men innan dess hade jag ca 45 minuter till godo. Den tiden spenderades faktiskt på museet, men jag hittade aldrig den där fotografen (för er som inte har traskat omkring på Landskrona museum är det ett flertal trappor på varje våning, så ibland är det svårt att veta vart man ska). Jag fann dock en väldigt intressant bok om Landskrona Slott för bara 50 SEK.



Dansuppvisningen skulle bli mitt sista stopp innan hemfärden till Pilgården. Mina förväntningar var inte superhöga, men samtidigt föreställde jag mig att det skulle bli fantastiskt. Inte minst för att dansgruppen var en del av en Medborgarskolan-kurs. Scenen badade i många färger när de 3 dansarna åmade sig fram i ljuset. Deras dans var inte koreograferad (måste läsa på om hur den här stilen fungerar), men tydligen skulle de ändå försöka följa en "rytm" hos de övriga och vara lyhörda. Det tog nog 3 sånger med tillhörande dans, och så var det slut. Kanske en föreställning på sammanlagt 9-10 minuter. Enligt radioregler ska en radiolåt inte vara mer än 3 minuter. Många med mig blev nog lite snopna över att "underbart är kort".



Efter detta blev det hemfärd på cykeln. Festen fortsatte men jag kände mig rätt nöjd. En sådan här kväll kan bli skojigare ifall man går och är kulturell med någon annan. En som gärna uppskattar kulturella saker då, förstås. Arrangörerna rekommenderade att ingen skulle missa avslutningsnumret men då hade jag varit hemma hos min familj ett bra tag redan. Summeringen blev att jag hittade spännande utställare, stötte på inte mindre än 2 personer som jag känner genom olika sammanhang och de flesta verkade ha en trevlig kväll. Uteserveringarna gick varma. Väl mött 2018.





English:





x

x


x



x

x


x



Coming soon...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar