söndag 1 januari 2017

Stugan vid vägens slut - konstnären från Edsbyn. / The cabin at the end of the road - the artist from Edsbyn.

Idag var jag och frun barnfria ett par timmar. Dessa ägnades åt att fotografera lite. I Edsbyn kom det snö idag, efter en tids barmark. Jag har börjat fotografera material till en bildserie som senare ska målas. Lador. Jag ska förklara mer senare. Vi tog oss även bort till byn Kyan, där Lim-Johans hus ännu står kvar.



För det är så här att Edsbyn har en erkänd konstnär; Johan Erik Olsson - även kallad Lim-Johan (hans farfar kom från Lima i Dalarna). Han hade en stil som anses vara en del av naivismen, en säregen stil som blandar friskt från olika teman och i olika storlekar. Vi fick veta lite om honom under min skoltid. Jag vann en biografi om honom när jag deltog i en utställning på 1990-talet i Edsbyn men minns inte hela historien. En kortfattad sammanfattning om hans liv går att läsa här.




Lim-Johan blev som så många andra känd efter sin död. En särskilt värdefull tavla; "Älg och stövare" återfanns bara härom året under en trossbotten i ett hus någonstans i Edsbyn. Den hade förmodats varit försvunnen och möjligen förstörd. Efter att tavlan restaurerats blev det sen klart att den skulle auktioneras ut på Bukowskis. Det var ett väldigt rabalder här i bygden och en Maria G Nilsson startade en kampanj för att samla in pengar så att tavlan skulle tillfalla Lim-Johans hembygd.




Tavlan klubbades igenom för totala 612 500 kr. Kampanjen misslyckades för att få hem tavlan. I slutet av december 2016 stod det klart att köparen var ingen mindre än fastighetsmiljardären Mikael Andersson från Kilafors. Han är hängiven Bollnäs Bandy supporter tillika konstsamlare med. För er som inte känner till rivaliteten Edsbyn-Bollnäs så är det blod, svett och tårar när det gäller sporten bandy mellan orterna. Så genom vissa "glasögon" kan man ju tro att Mikael köpte den för att på något sätt triumfera över ärkefienden Edsbyn - kalla det härskarteknik, affärssinne eller bara för att retas. I bästa fall uppskattar han bara Lim-Johans egensinniga verk.



Hur som helst. Frun och jag tog oss till Lim-Johans stuga idag. Det är första gången jag har varit där trots att jag är uppvuxen här. Det fanns ett boningshus, en liten verkstad och ett uthus på marken som han en gång ägde. Ett litet gult hus. Perfekt för en person skulle jag tro. Det är lite märkligt att befinna sig på en plats som så tydligt har en historia för en sådan liten plats som Edsbyn.



English:



Coming soon...


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar