fredag 27 januari 2017

Retour à l'histoire / Tillbaka till historien / Back to history

C'est fantastique, mon ami!

Hösten, eller mer eller mindre den största delen av 2016 var stressig för mig på ett eller annat sätt. Bland det som blev som en liten sorg i det hela var att jag kände hur kärleken till teater långsamt började kallna. Jag hade ju måleriet kvar men långt inombords kunde jag känna saknaden efter scenen.

Men så sprakade gnistan till lite när jag blev en del i en fäktningsuppvisning under senhösten. Efter jul så vågade jag hoppas lite igen. Ifall något dök upp och jag hade en liten roll, kanske jag kunde tänka mig något. Kan man kanske säga att jag är lite "teaterskör" för tillfället? Jag vill nog mer än jag vågar erkänna, samtidigt som jag vill slippa för stora krav.

Teater Oscar i Kävlinge tuffar på bra även utan mig. Just nu känner jag att det är viktigt att jag är nära familjen. Så tanken på att hoppa på något här i stan var nog en prioritet just nu. Jag kommer säkert att hjälpa Teater Oscar senare på något sätt ifall det fungerar i tid eller livet som det är just nu.

Nu blev det så att en av ledarna för Kulturskolan i Landskrona - gycklaren/skådespelaren/ vapenmästaren Åsi Hildebrand, sökte folk för en ny föreställning. Jag gillar hennes lyhörda arbetssätt och anmälde intresse. Pang! Efter ett par ensembleträffar fick jag en roll som greve Dorante i Moliéres "Le Bourgeois gentilhomme" från 1670. Det är mäkta intressant att porträttera något som är en produkt av sin tid. Vi människor har brottats med allmängiltiga teman så länge som historia har skrivits, så en pjäs från 1600-talet kommer likväl att kunna förstås av en modern publik.

Sedan är det lite på modet att bli kränkt nuförtiden (en del blir kränkta i andras ställe, bara utifall att...). Så det blir nog att vissa delar av pjäsen kommer att skrivas om. Under tiden som pjäsen skrevs var det Ottomanska riket en erövrande realitet som européer fruktade (De kom faktiskt fram till Wien i sin kulturella/religiösa/språkliga expansion västerut, innan de stoppades), så det finns en nidbild mot de som följer islams lära i pjäsen som kanske kan uppfattas kränkande. Undrar ifall det är bara i Sverige som det är så? Jag läste att pjäsen uppfördes i sin helhet och så trogen Moliére som möjligt på en barockfestival i holländska Utrecht 2005, utan att det blev märkbara protester.

En anledning till varför turkar är med baseras (enligt wikipedia) på den verklige händelsen 1669 då en turkisk delegation förolämpade franske kungen Louis XIV genom att att framhäva sitt eget hovs överlägsenhet under ett besök på fransk mark. Så det var ju hett samtidsstoff! Dramatiker och konstnärer i stort har alltid behandlat samtiden på något sätt, antingen genom nidbilder eller att upphöja något som de fann särskilt fördelaktigt.

Nu är alltså teaterbollen i rullning igen. Premiär väntas någon gång i maj (exakta datum får jag dubbelkolla upp). Antagligen blir det att bära peruk, strumpbyxor och anamma en tidsenlig gångstil. Det finns ett par franska namn och termer i manus som jag har dålig koll på, eftersom jag inte kan franska. Lika bra att träna kanske?



English:




x


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar