måndag 26 november 2018

Tre premiärer på två dagar. / Three opening plays during two days.


Representera! Nu flyttar vi in i två dagar. / Represent! Now we're moving in for two days.


Då var det avklarat. Vi lyckades få till det! Vår grupp TEATER PUNCH hade planerat in en teaterhelg nu mellan 23-24 november 2018. Under en ganska lång tid har vi parallellt arbetat tillsammans i olika konstellationer för att göra inte mindre än TRE pjäser spelklara. Alla under en och samma helg.

Bron byggs. / The bridge is being built.

Scenen är klar. / The stage is set.


Den första pjäsen, som det faktiskt var nypremiär på, kvällen den 23/11, var "Le Pont (Bron)". Den handlar om två män som kommer från helt olika världar. De träffas på en bro med ett gemensamt mål, att begå självmord. Mötet utvecklar sig till ett filosofiskt samtal om livet, döden och allt däremellan. I den pjäsen spelade jag överklassdirektören AZ. Det var också den enda pjäsen som jag var med i. Men det var skönt på sätt och vis. Den krävde mycket eftersom det faktiskt bara är två karaktärer med.

"Kom inte närmare, detta är en Parker!" / "Don't come any closer, this is a Parker!"

"Och folk lånar inte ut pengar till de döda, varken fattig eller rik."
/ "And people don't lend money to the dead, no matter if they are poor or rich."

Lördagens första föreställning på eftermiddagen var familjeföreställningen "Den hoppande musen". Den var faktiskt helt slutsåld, vilket är ett gott tecken. Och den var också jätterolig. Jag har ju själv bakgrund inom just barnteater, så jag satt och smålog mest hela tiden. Den berättar historien om en mus som vill följa sitt hjärta och som möter en mängd olika djur, med olika motiv.

 En viss Roine Sangenberg skrev fantastisk musik till våra pjäser. 
/ A certain Roine Sangenberg wrote fantastic music to our plays.



Lördagkvällens premiär av "Den löjlige" - fritt efter Fjodor Dostovjetskijs "En löjlig människas dröm", var den som jag tyvärr missade. Hela veckan, ja, lägg till ett par dagar, fram till premiärerna hade jag tampats med en helt omöjlig feber-influensa. Den däckade mig totalt och nära premiären kände jag hur rösten snart skulle försvinna. Det är ju en riktig katastrof - då detta gig liksom är beroende av att rösten fungerar. Jag klarade av fredagen hyfsat tack vara vänliga handlingar, koppar av te och vila. Lördagen kastade ner mig i förkylningsträsket och det fanns inget jag orkade stå emot med.


 Vilar lite och knaprar förkylningsmedicin i logen. 
/ Resting some and munching on some cold-medicine in the dressing room.

Våra affischer tidigare i veckan på en stor mataffär.
 / Our posters earlier this week in a large grocery store.

Nu är det lugnt i december, lite andra uppdrag som hör julen till, väntar runt hörnet. Men sedan, nästa år, så kan det vara mycket möjligt att våra tre föreställningar kommer till en stad nära dig. Var så säker! Och håll utkik. Teater Punch har nu spänt musklerna och visat att vi finns. Tack till alla er som kom och tittade under vår helg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar