söndag 25 november 2018

Spökteater del 2 / Ghost Theater part 2

Runt Halloween. Fortfarande ljust ute...
/ Around Halloween. Still light outside... 

Som monsterjägare behövs mångsidig arsenal. 
/ As a monster hunter an allround arsenal is required. 


Jag fick en förfrågan någon gång i oktober, om att vara en sorts guide under en så kallad "Spökvandring" som skulle hållas på Landskrona Teater Det skulle utspelas mellan den 1-2 november. Jag visste inte riktigt vad det skulle innebära men tackade ja ändå. Sedan när tiden närmade sig så började jag få lite kalla fötter. Det var nog mest för att jag inte hade allt klart för mig. Jag hade ju fått kläder (hämtat lite godsaker från Kulturskolans kostymförråd. Den gula rocken har en gång burits av Rolf Lassgård - stjärnglans!). Vi hade bestämt lite vapen osv. Det var mer att jag kände att jag hade lite att gå på. Jag hade träffat de elever som skulle agera monster, så jag visste det åtminstone. Men inte mer över hur själva turen skulle läggas upp.

Som tur var kunde jag kontakta den person som jag hoppade in som. Efter en hel del tips kände jag mig till sist så säker att jag började se fram emot de två dagarna jag skulle agera monsterjägaren Alfred. För det fungerar så här för mig; om jag vet vad jag ska göra, har lite stolpmanus som stöd, så har jag inga problem att brodera ut och improvisera.

Själva premissen var att det fanns en förbannelse över teatern. Besökare får följa med mig ner under teatern, i lokaler som i vanliga fall inte är öppna för allmänheten. Under den vandringen hade vi placerat ut olika typer av monster och läskiga varelser som på något sätt hörde ihop med den här förbannelsen. Det hela påminde mycket om att guida grupper på trollvandringar på Tomteland. Det var bara byta ut kulisserna, så att säga. Efter första turen med gruppen blev jag varm i kläderna. Det gick faktiskt förvånansvärt bra. Besökarna skrek och blev rädda, monstereleverna skötte sig bra och vi lyckades bryta förbannelsen. 5 turer = 5 brutna förbannelser. Lägg till detta gånger två.


 Med ett ansikte märkt av sorg och kamp. / With a face marked by sorrow and struggle.

 ...och ljuset försvinner. / ...and the light disapperars.



English:





 Något står inte rätt till på Landskrona Teater. / Something isn't right at Landskrona Theatre.

 Skelett spelar dansband i källaren. Det går ju inte!
/ Skeletons are playing dansband in the cellar. We can't have that!



I got a request some time in October, to be a type of guide during a so called "Ghost Walk" which would be held at Landskrona Theatre. It would all take place between November 1st to 2nd. I didn't know what that would entail exactly but said yes to the request. As the time drew nearer I started to get cold feet. Mostly because I didn't have it all together. I had already recieved clothes (got some goodies from the Cultural School's wardrobe. The yellow coat has once been worn by Rolf Lassgård - starstruck!). We had also deciede upon some weapons too. It was more like, I had little to work with. I had also met with the students who would portray monsters, so I knew that at least. But it was more about how to plan the actual walk.

Luckily I could contact the one whom I substituted for. After a whole deal of tips I felt so confident I was starting to look forward to the two days that I would portray the monster hunter Alfred. Sort of a mix between Supernatural's Winchester brothers, with a Victorian/Oscarian twist of Van Helsing. Because this is how it works for me; if I know what I am supposed to do, have some script for support, I have no problem with improvisation. 

The premise was that there was a curse on the theatre. So I needed visitors helping me finding out how to break the curse. They got to follow me downstairs, in places that are not ususally open to the public. During the walk we had placed different kinds of monsters and scary creatures that in some or no way had anything to do with the curse. It all reminded me about doing troll walks back home at Santaworld. You only needed to replace the backdrop, so to speak. After the first tour with the first group, I felt I knew what I was doing. It actually went very well. The visitors screamed, the monster students performed excellent and we managed to break the curse. 5 tours = 5 curse breakers. Add that times two.


 Silverkulor laddade. Nu kör vi! / Silverbullets loaded. Let's do this!

Ordningen är återställd. / Order is restored.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar