fredag 27 april 2018

Ett visuellt musikalbum. / A visual music album.


...nog en av de snyggaste teatrarna i Sverige. Och då har jag sett rätt många.
/ ...probably one of the most beautiful theatre in Sweden. And saying that I have seen many.


Den här veckan har varit väldigt kulturell må jag säga. I onsdags var jag iväg på Kulturskolans föreställning "Sgt. Pepper" och ikväll fredag ska jag för ovanlighetens skull få se min fru uppträda med sin kör tillsammans med skådespelaren Lennart Jähkel ("Pistvakt," "Så som i Himlen" någon?).

Men tillbaka till onsdagen. Kulturskolans rektor Björn Larsson och många av lärarna på skolan hade tillsammans med ett gäng elever satt ihop konststycket att göra en helgjuten föreställning av ett av Beatles album. Ett visuellt musikalbum alltså. De spelade låtarna kronologiskt från början till slut. Musiken varvades med dans, gycklar och lite teater till en väldigt, väldigt trevlig slutprodukt. Orkestern hade färgglada kläder och spelade allt bra. Ingen som medverkade fanns (inte jag heller) då skivan SGT PEPPER släpptes. Men musik, konst är tidlös så det gick bra att uppskatta det ändå.



Och så eleverna. Alltså, jag är imponerad. Jag tänker mig att några av dem som var med den kvällen kommer säkert att gå vidare i sina konstnärliga karriärer. Göteborgs balettakademi, Musik- och/eller Teaterhögskolan... morgondagens underhållare. Men det skulle inte förvåna mig, med tanke på vilka bra lärare de har. Tack så mycket, Kulturskolan!



English:





This week has been very cultural I must say. This Wednesday I went to see the Cultural School's show "Sgt. Pepper" and tonight, Friday, I will be attending a show where my wife and the choir she's a part of will be performing alongside actor Lennart Jähkel.

But back to the Wednesday. The headmaster for the Cultural School and many of its teachers had put together a piece of are together with the students, to create a full show based on the Beatles album "Sgt. Pepper". A visual music album. They played the songs in chronological order from start to finish. The music was accompanied by dance, jester and some theatre and was a very, very nice finished product. They were all wearing colourful outfits too. None of the participants (me neither) existed when this album was released. But music, art is timeless so anyone can appreciate it.



Show!

And so the students. Truly, I am impressed. I imagine many of them participating that evening will go on to future artistic careers. Gothenburg Baller Academy, Music- and/or Theatre Universities and so on... the entertainers of tomorrow. But I would not be surprised, considering the quality of the tutors they have at the Cultural School. Thank you very much, Cultural School!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar