tisdag 12 december 2017

En riktigt troll-rik juletid! / A truly troll-rich Yuletide.


Så blev det klart. Omslaget till historien som går under namnet "Trolljul". Jag är mäkta nöjd, faktiskt. Under en lång tid hade jag bara sagan klar. En tanke fanns med redan från början om att ha ett par bilder i någon form, som komplement. Under senhösten har jag försökt få till bilder utan positivt resultat. En plan fanns nämligen att försöka få den utgiven innan jul 🎄. Nu ser det inte ut att hända.



Däremot fick jag idén om att åtminstone skapa en omslagsbild. På en tågresa från Malmö kom den färdiga idén. Jag skulle ha ett paket i klara färger som blickfång i en vinterskog, som den kan se ut hemma i Hälsingland när det blir riktig vinter. Eftersom troll har en central roll i sagan ville jag göra det tydligt och samtidigt bara ge en vink om troll, så det vore kul om det kunde kika fram bara. Så fick det bli!



För att få till det här behövdes lite planering. Först markerade jag ut vart jag ville ha saker: ungefär var trädtopparna slutade och himlen började, paketets placering, hur mycket av trollet som skulle synas osv.

När månen sen kom på plats fick jag börja tänka på vart ljuset träffar. Hur det då påverkar områden som får ljus på sig och de som är i mörkret. Har man det med sig när man målar blir det en spännande dynamik. Försök måla enhetligt också. Jag finner det lättare att måla, i det här fallet, att göra trädens basformer och gå direkt på t ex paketet direkt. Du behöver inte måla klart ett område, du BÖR nog inte det, innan du går på nästa. Allt hör samman i en flummig helhet. 🎨




Ett tips för att täcka stora ytor är att använda breda penslar. Jag brukar först blanda de färger jag vill ha som jag vill ha dem. Jag blandade blå, grön och lite rött till himlen. Först till kanterna in mot mitten. Där hade jag markerat ett gul-vitt område där månen skulle vara. Så den blå färgen behövde bli ljusare desto närmare den kom månen. Tricket där var att blanda i mer vitt och använda den breda penseln med stora och luftiga drag för att smälta ihop färgerna. Det blev kanon! 👌

Samma teknik använde jag för snön på marken. Jag behövde få den "levande" på något sätt. Igen, varifrån kommer ljuset? Jo, det är ju månen som styr. Trädens rötter hamnar i en slagskugga på ett sätt, där måste det bli svart blandat med mörk blå, ju närmare ljuspunkten i mitten måste det bli ljusare. Här blev det en övergång från mörkblå-lila-grå innan allt smälte samman i en ljusare blå med vitt. Var inte rädd att använda vitt! Med en bred pensel sprids färgen ut vackert.

När trollet och paketet kom på plats fick de genomgå samma behandling. Här var det lite mer detaljer att hålla koll på. Mjuka skuggor lyfter verkligen en bild. Här fick jag vara sparsam kring svansen, den svänger lite hit och dit. Tips här är - skuggan ligger ofta väldigt nära objekt på marken, inga långa skuggor är nödvändiga (om man nu inte försöker skapa just det, i en typisk anime - eller superhjälteposering). Svart färg precis allra närmast svansen här, gradvis grå och sedan blå.




Träd är svåra tycker jag. Jag vill bli bättre på dem och har tänkt göra fältstudier borta på Alnarp när våren kommer, för att teckna träd. I det här fallet valde jag granar, eftersom de är vanligare norrut. Egentligen har de en rätt enkel form, en rak stam med nedsluttande grenar, som i sin tur har små kvistar som i regel pekar nedåt.

Grunden för min lilla vinterskog var sådana former i mörkblå. När de såg ok ut lät jag tunga sjok av en ljusblå form täcka överkant på grenarna. Sedan fick ljuset bestämma nyans på antingen ljus- eller skuggsida. Det gällde vågrätt och lodrätt. Vart möter ljuset? Vart tar ljuset slut? Där grenarna blir träffade av ljuset lade jag till en extra dos vitt. Det gjorde verkligen susen!

Omslag nu klart, som sagt. Jag ska göra ett par riktigt tjusiga bilder med kritpennor eller akryl till att pryda sidorna, till nästa jul. God Trolljul på er! 🎁



English:






And so it was finished. The cover for the story under the working-title "Troll Yuletide". I am really pleased, actually. I've had this tale finished for a long time. A thought I carried with me from the start was to have a couple of images of some sort, as a complement. During late Autumn I have tried to make those happen to no avail. A plan was to have this book released before Christmas. Now that is not going to happen.



On the other hand I got the idea for the book-cover. On a train-trip from Malmö the finished idea just came to me. I was to have Christmas present in bright colours as a center-piece in a Winter forest, as it can look like back home in Hälsingland when there are real Winters. Since trolls have a major part in the story I wanted to make that clear at the same time as I just hinted, so it would be fun if it could just take a peek. So it was to be!




To make all of this happen there was a need for some planning. First I marked out where I wanted things: fairly where the treetops would end and the sky begin, placement of the Christmas present, how much of the troll to be visible etc.

When I got the moon in place I needed to pay attention where the light would hit. How it then affects the area that gets light and those that are in darkness. If you carry that with you in the back of your head while painting it helps you create dynamics. Also try to paint holistic, if you will. I always find it easier to paint, such in this case, the trees and the basic patterns and then go straight for the parcel. You don't need to finish painting an area, you SHOULD probably not, before you continue on to the next. It all is connected in a weird wholeness.





A tip to cover bigger areas is to use broad brushes. I first use to mix the colours I want and as I want them. I mixed blue, green and some red for the sky at first. First trimming at the edges and then toward the middle. There I had marked a yellow-white area for the moon. So the blue colour needed to be brightened the closer it came to the moon. The trick here is to mix and add more white and use the broad brush, with swift and long strokes you can easily blend the colours together. It turned out fantastic!

I used the same technique for the snow on the ground. I needed for it to come "alive" in some way. Again, where does the light come from? Well, it is the moon. It controls. The roots of the trees end up in some sort of umbra, a shadow, where it needs to be black mixed with dark blue, the closer you get to the brightest point it needs to alter to a more lighter tone. Here the transistion was dark blue-purple-gray before it all blended together in a lighter blue with white. Don't be afraid to use white! With a broad brush the colour is spread on the canvas beautifully.

Once the troll and parcel had their place they underwent the same treatment. Here there were more details to keep track on. Soft shadows enhances an image. Here I was sort of more careful around the tail, it twists and turns. The tip here - the shadow is often very close to objects lying on the ground, no long cast shadows are necessary (unless you are aiming to create just that, in a typical anime - or superheroposing). Black colour right next to the tail itself, gradually go from gray and then blue.



x



I find trees hard. I want to be better at them and am planning a field-trip in the Spring to Alnarp, to sketch trees. In this case I chose spruce-trees, since they are more common up north. They really have a fairly simple shape, a straight stem with sloping branches, which in turn have small twigs that are pointing down, as a rule.

The basics for my small Winter forest was shapes of dark blue. When those looked ok I let heavy slabs of a light-blue shape cover the upper side of the branches. Then the light could decide which tones on either light- or shadow-side. Where does the light meet up? Where does the light end? Where the branches were struck by light I added an extra dose of white. It really did the trick!

Cover image finished, as said. I will hopefully create really top notch imagery with colouring pens or acrylics to enhance the book-pages, for next Christmas. Merry Troll Yule to you all!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar