torsdag 30 mars 2017

På gång. / In the works.




 Ja, det händer ju grejer hela tiden med bilder. En ny tanke eller testa lite färg. Det tar verkligen inte slut. Det är ju skoj. Något som jag har förstått över att vara målare är ändå att skapa i en rätt ensam värld på ett sätt. Tänk efter.

  • För musiker; om en sång ska bli av krävs det att det finns personer som hanterar olika instrument i ett samspel - jamma, om man nu så vill. I musikernas samarbete växer något fram.
  • Teatermänniskor; om det inte rör sig om en monolog så är det fundamentalt att en föreställning (liten som stor) växer fram i den gemensamma processen. Teater uppstår i möten mer än någon annanstans inom konsten.





Författare och poeter är också självskapande mer än de ovanstående. Men det känns som att de har ett mer utökat nätverk av stöd och utmaning, om man säger så. Författare träffas i vissa cirklar för att testa sina texter, läsa upp dem och få konstruktiv kritik i goda skribenters lag. Jag vet om att det finns ett poesicafé i Malmö (inte så långt från Triangeln), som har en liknande funktion.

Min upplevelse är att detta inte alls är lika utbrett inom bildkonsten. Hoppas jag har fel. De flesta som jag har stött på har sin plats hemma där de sitter och penslar på färg. Kanske man skulle ta och starta något? Kanske det redan finns någon cirkel målare? Jag tänker att det lätt blir att man kanske kör fast i ett moment eller rent tekniskt med. Då hade det varit skönt att få dela med sig och utbyta idéer.



English:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar