onsdag 29 mars 2017

Överraskning på loppis. / Surprise at a second hand shop.


Den tionde doktorn. / The tenth doctor.


Idag blev det en spontan tur till loppis. När jag är på loppis brukar jag bland annat leta efter samlarsaker (barn av 1980-talet och allt vad det innebär), teman från olika filmer och tv-serier. De allra flesta brukar jag sälja vidare - min plan är att bli riktigt vass på det så att det går att tjäna lite extra pengar. Det positiva brukar vara att loppisar inte vet om det "sanna" värdet på en särskild figur så det går att fynda ganska rejält om man vet vad man letar efter. Det negativa är att en hälsomyndighet i Sverige har gått ut med varningar om en hög gifthalt i leksaker, så andrahandsbutiker uppmanas att slänga plast från 1980-talet. Med andra ord finns det en stor chans att inte hitta riktiga "fynd" i framtiden.





Detta är rätt stort med samlargrejor. En alternativ marknad med sådana saker frodas på internet. Nostalgin är stor bland dessa människor, så om någon gärna vill ha en viss produkt är de redo att betala bra för den också.

Så, idag hamnade vi på Emmaus i Fredriksdal, en gammal gård ombyggd till loppishus längs med väg 108 (mellan Eslöv och Röstånga). Där rotade vi runt bland kläder, filmer, prylar och böcker. Det är inte alltid som man hittar något. Men så idag så hittade jag en rätt oansenlig svart papplåda för 30 SEK. Den var tung som om det låg en eller flera kikare inuti. Jag lyfter på locket och... vilken chock! En låda full av DOCTOR WHO prylar. Vad är oddsen att det hamnar på en loppis mitt ute i skogen? Inte mindre än tre stora daleks i hårdplast, en samlarfigur av den tionde doktorn (spelad av David Tennant) och en större samling av små statyer (de flesta behöver tyvärr lite superlim och omvårdnad). De hade en viss tyngd, tillverkade i någon sorts cernitlera. I botten av varje figur stod det vad karaktären hette och vilken episod som den hade en framträdande roll. Rätt häftigt!




Nu ska jag putsa upp dessa figurer och försöka lägga upp ett par av dem på ebay (tradera är lite segt och folk är rätt snåla). Jag tror också att intresset är större utomlands. Jag tror att dessa kan ha viss framgång i England och Tyskland. Den tionde doktorn kanske jag behåller... eller får den utbytt mot en eller två Star Wars figurer (en Han Solo från 1980 eller Prinsessan Leia från 1977 hade inte varit fel).



English:




Coming soon...


Komplett, sånär som på hans soniska skruvmejsel. / Complete, all but his sonic screw-driver.

x




x

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar