torsdag 8 december 2016

Ännu ett slut... / Another ending...

Lika bra att erkänna, jag är en julnörd. / Might as well admit it, I'm a Christmas-nerd

December! Faktiskt är det december. Det är lite svårt att förstå på ett sätt. När man är mitt uppe i jobb och familjeliv glömmer jag ibland att stanna till för att se var och när jag befinner mig. Det är ju snart slut på året. Snön lyser med sin frånvaro, men det är snart jul ändå.

Jullovet för mig startar den 22 december. Det är också datumet för min sista dag på den här skolan. Vikariens lott. Att jobba i någon annans ställe under en begränsad tid har definitivt sina sidor, både bra och dåliga. Det här är andra gången som jag har fått en sorts långtidsvikariat (som räcker en termin). Kanske tredje gången blir något mer beständigt? Jag hoppas det.

Erfarenheter som införskaffades under vikariepass har gjort mig mer kunnig. Jag förstår inte varför en del saker inte lärdes ut på Malmö Högskola när det begav sig. Det var mestadels att läsa om olika teorier för lärande, lite praktik och arbeta i grupper. Inte så mycket som HUR man gör, konflikthantering och individanpassning. Min väg in i läraryrket har verkligen varit ett eldprov, efter varje "misslyckande" har det byggts upp en svag beredskap som har fått förstärkas med tiden. Små steg hela tiden.

Om man ska jämföra till exempel de som gick fordonstekniskt eller andra yrkesförberedande program/linjer (kock, målare, svetsare etc), så var de egentligen smartare än oss teoretiker. De fick ju en praktisk vägledning i hur man arbetar med det som de gör under utbildningen. "Så här byter du den delen", "när detta händer ska du använda detta för att få bort felet" och så vidare. När jobbdagen är slut så kan de lämna sin verkstad, sina urverk, mätinstrument på jobbet. Pedagoger verkar vara ett av de yrken som tar med sig jobbet hem. Inte helt ok.

Målet nu är att hitta en ny anställning. Drömmen är ju en plats där det jag har att komma med kommer till nytta (jag är rätt mångsidig faktiskt - SO-lärare är alltid mer än bara sina SO-ämnen), där det kan bli mer beständigt. Jakten går vidare...


English:

Coming soon...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar