måndag 21 december 2015

Ett steg närmare färdigställande. / One step further completion.

Jag visste inte att det skulle ta så här väldigt lång tid med att bli klar. Men nu ser det ut som att det snart äntligen blir klart. För några veckor sedan fick jag ju uppdraget att skapa tre bilder åt ett snart nystartat företag här i Landskrona. Igår söndag fick jag äran att överlämna en mapp med bilderna i till beställaren. Processen är snart över, jag är nöjd och det verkar som om företaget också var det. Alla vinner!

 Hur ska man börja nu igen? / Now, how to start again?

Olika idéer utifrån temat bakom bilderna.
/ Different ideas from the theme behind the images.

Resan dit har varit full av färg. Ordvits. Utmaningen här var tiden. Till skillnad från det jag gör åt mig själv så kände jag att jag behövde avsätta tid rejält för att nå dit jag ville i fråga om färg. Derwents pennor behöver både tid och omsorg för att det ska bli riktigt bra. Jag hade inte så stor koll på hur företaget ville ha sina bilder. Jo, på ett sätt var det rätt klart. Men ändå - hur pass "snygga" skulle de vara? Man kan göra helt fantastiska skiftningar med dessa pennor men om det ska bli av så kräver det tid. Ett par lager på lager och försiktigt handlag.

 Olika karaktärer. / Different characters.


Kopian. / The copy.

Det var kluvet redan från början. Tiden. Eftersom våra barn är hemma och inte i skola än så länge så går ju massa tid åt att underhålla dem. När de till sist går till sängs så hade man nästan använt upp det bästa av sig själv i form av vaken tid. Trött, javisst! Men då fick jag försöka få till bilderna. Det fanns ju också ett par dagar då jag spenderade på vårt vackra bibliotek för att i lugn och ro under dagtid arbeta med bilderna. Kvällarna var ändå min "arbetstid". Inom kort stod det klart att jag faktiskt siktade på att få färgerna riktigt bra. Riktigt bra betyder alltså lägsta växeln.

Spela kort på havet kanske inte var en så bra idé ändå?
/ Playing cards on the ocean might not have been such a good idea after all? 

Tanken för en bild blev godkänd. / This concept art was approved.

Min beställare och jag höll kontinuerlig kontakt och så växte bilderna fram. Det är ett måste att ha återkoppling medan arbetet fortskrider. Tänk om man annars gör något man själv tycker är fantastiskt för att sedan få veta att man är helt fel ute. Lite jobbigt. Inte så i det här fallet! :-) Det är också skönt att få bekräftelse på att man är på rätt stig.

 Skisserna skulle sedan renritas. / The sketches should later drawn to a finished stage.

Alla streck ritas en gång till. / All lines are drawn again.

Tankarna bakom bilderna var ganska djupa och behandlar gruppdynamik. Det hela går säkert till klarhet när företaget sparkar igång och jag vet inte om jag ska eller får säga mer om det. Det ger sig väl. Nu ska bara företagets typsnitt och logo färdigställas.



English:

I didn't quite knew that it would take this long time to be finished. But as of now it seems like it finally gets done and finished. A couple of weeks ago I was given the assignment to create three images for an up-and-coming company here in Landskrona. Yesterday, Sunday, I had the honour to deliver a paper folder with the images to the comissioner. The process is soon over for this time, I am satisfied and it seems like the company was that too. A win-win situation!


Nu är det dags för färgläggning! / Now it's time for colouring!




Bara första färglagret. Lite färglöst... / First layer of colour. A bit colourless...

The journey there has been full of colour. Pun intended. The challenge this time was time. In contrast to what I make for myself I felt this time the need to put aside a whole lot of time to reach my goal in terms of colouring. The Derwent pens need both time and care for it to turn out really good. I didn't keep track on how the company wanted their images. Well, in one way of course. But still - how much "grandeour" should be put into them? You can create really good shades with these pens but in order for that to happen it takes time. A couple of layers and a careful hand.


 Man får vara noga. En del linjer kan lätt glömmas bort. 
/ You will have to be thourough. Some lines are easily forgotten.


Snart. / Soon.


It was double-edged right from the beginning. Time. Since our children are at home and not yet in the school-system plenty of time goes to keeping them happy. When the finally hit the sack at night you have almost spent the best version of your wake self. Tired, of course! But then was when I got the time to work on these images. There were also times an odd day or so when I got to spend at our beautiful library to work there in peace and quiet. The evenings were still my "working hours". Shortly I came to the conclusion that I apparently aimed to get the colours really nice. Really nice meant the low gear.


Mycket tid. Men såklart värt det. / Lots of time. But of course worth it.




Bild ett: Kasta loss. / Image one: Cast off.

My comissioner and I were constantly in contact and so the images emerged. You really need to have feedback as the work progress. What if you go ahead of yourself and creates something that you yourself seem as fab only to learn later that you are way off course. Kind of an ordeal. But not in this case! :-) It's also nice to recieve confirmation that you are on the right path.


Bild två: På havet. / Image two: On the ocean. 

Bild tre: Slutdestinationen. / Image three: Final destination.


The thoughts behind the images were rather profound and deals with group-dynamics. It all comes to clarity while the company kickstarts for real and I am not sure if I am allowed to speak more about it. It all reveals itself I guess. Now I only need to complete the company logo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar