lördag 14 november 2015

Färöisk sång inför vintern - på engelska. / Faroese song for the Winter - in English.

"Merkið" (märket), i all sin prakt. / "Merkið" (the mark), in all its glory.

Äntligen lyckades jag få något sånär ordning på min gitarr. Jag har inte lärt mig stämma gitarrer under alla dessa år, ett fall av "tondövhet" eller okunnighet kanske.  Så andra har i flesta fall stämt den åt mig. Jag har testat det mesta, sett videos på youtube, provat stämgaffel och så vidare. Ingen lycka. Men så igår tog jag tag i min SEIKO Quartz gitarrstämmare. Nu lyckades jag få lite ordning på det.

För ett tag sedan gjorde jag en ok översättning av en väldigt fin sång från Färöarna till svenska. Under samma tid fick jag till en bra översättning på engelska också. Nu när gitarren var ok igen tog jag tag i det och spelade in den. Jag har inte spelat eller sjungit på ett bra tag så det var minst sagt ringrostigt.

Sången har många poetiska inslag. Med en mängd själsliga nivåer för mig själv, bildligt talat och också tankar och känslor i det förflutna, nutida och framtida. Annars kan det bara vara en häftig och annorlunda sång inför vintern.

English:

Finally I managed to get my guitar in order. I have not learned how to tune guitars over all these years, a case of "tone-deaf" or lack of ability perhaps. So others have in most cases tuned my guitar for me. I've tried most things, watched youtube videos, tried a pitching fork and so on. No success. But yesterday I took hold of my SEIKO Quartz guitar tuner. Now I managed to make it happen.

A while ago I did an ok translation of a very beautiful song from the Faroe Islands to Swedish. During the same time period I managed to get a good translation into English too. Now when the guitar is back on track I took the opportunity to record it. I haven't played or sung for a while so I was a bit rusty to say the least.

The song has a lot o poetic qualities. Many different levels on a soul level for me, figuretively speaking and also thoughts and feelings past, present and future. Otherwise it can just be a cool and different song for the Winter.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar