lördag 19 september 2015

Eldstigen. / The Firepath.

Först ska man lära sig att stå innan man kan gå. Det kan appliceras på allt som man lär sig. Ibland har man kanske för bråttom. Med en rätt nygammal och återfunnen "hobby" som att snurra en stav, kan förhastade rörelser ge smällar i huvudet. Det har också hänt - mest i början men ibland nu med, om jag blir för kaxig.

Nu har jag börjat känna mig säker på de mest basala kunskaper i stavsnurrning och försöker lägga till lite nya element. Men det kräver enormt tålamod. Nu idag var jag nere vid vårt vackra citadell här i Landskrona (under en väldigt dramatisk himmel, men det kom inget oväder), för att testa, filma och försöka bli bättre vid varje tagning. Det hjälper att se sig själv - det förbättrar rörelseminnet. Det fanns en anledning att rensa tankarna med.

En tanke jag hade var också att göra skäl för mitt efternamn. Eldstig... stigen av eld som brinner genom livet för det som är passion och slår dubbla hjärtslag mellan himmel och jord. Det blir poetiskt så att det förslår. Rent praktiskt är målet att en gång skapa en koreografi och då tända vekarna. Ett noga utvalt musikstycke har jag tänkt mig... vad det blir får tiden och tankarna utvisa.

English:

First you need to learn how to stand before you can walk. It can be applied to everything you learn. Sometimes you are too rushed. With a newfound "hobby" that staff-twirling is, hastened moves can bang your head. It has also happened in the past - mostly in the beginning but also sometimes now, if I get too cocky.

Now I have started to feel pretty sure as far as the basic knowledge of staff-twirling and try to add some new elements. But it takes immense patience. Now today I went down to our beautiful citadel here in Landskrona (under a very dramatic sky, but no storm followed), to try, shoot some footage and set out to better myself after each take. It helps to watch yourself- it sharpens your movement-memory. It was also a reason for clearing my head.

A thought I had was also to make bear my last name, Eldstig (means "firepath))... the path of fire that burns through life for all that is passion and beat double heartbeats between heaven and earth. It turns into poetry indeed. Practically my aim is to some time create a choreagraphy and then light the wicks. I had also thought of a carefully selected music piece... what it will be time and thoughts will tell.

Små steg i början. / Baby-steps in the beginning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar