måndag 28 september 2015

Akryl, du stora mysterium... / Acrylics, oh you great mystery...

Det är i slutet av september och det börjar på att bli höst på riktigt. Nätterna är rätt kyliga, minst sagt. Men så igår söndags, så kom det en fantastisk dag av sol och värme. Jag hade redan bestämt mig för att måla - packat ryggsäck med staffli, målarduk, färger och grejer. Så efter kyrkan red jag ner till slottet på min svarta hingst (eh... jag menar svarta cykel) och satte upp allt för ett stilleben.

Kul att min hobby fick plats i en väska (förutom duken.)
 / Fun that my hobby fitted inside a bag (save for the canvas.)

Lite befriande att vara utan tidspress (förutom tvätten som skulle göras). Av med skor, pimpla lite vatten och sedan fundera på hur det här skulle gå. Jag hade nämligen med mig akrylfärger. Som ni vet sedan tidigare känner jag mig lite osäker på akryl. Det är något som jag såklart vill ändra på. Akryl torkar ju superfort. En sådan dag som igår, då torkade färgen inom några minuter. Men det är ett mysterium att få till det, att få till toner och snygga övergångar. Så jag började måla. Intressant nog så stannade det till lite människor för att titta eller bara prata. Det här är det nya "hundtricket" för att träffa människor under en dag. :-) En bit in i målningen går det upp för mig. Jag har ingen blå färg med mig. Inget vatten eller himmel alltså. Jag låg en stund i gräset och njöt av de sköna vindarna och solen innan jag packade ihop igen för att åka hem igen. Det var en bra start... jag får göra klart den en annan dag.

English:

It's the end of September and it's turning into Autumn for real. The nights are quite chilly, to say the least. But then yesterday on Sunday, there was a fantastic day of sun and warmth. I had already decided to paint - packed my backpack with easel, canvas, colours and stuff. So after church I rode down to the castle on my black steed (ehm... I mean black bike) and set up all for a still-life.


Dagens modell var ett torn. / The model for today was a tower.

It was kind of liberating to be without pressure of time (except the laundry that needed to be done). Off with shoes, drink some water and then figure out how to make this happen. I did bring acrylics. As you know I feel a bit uncertain about acrylics. It is something I'd like to remedy. Acrylics dry up super-fast. A day like yesterday, then the colour dried up in minutes. It is a mystery to get it right, to create tones and nice shades. And so I begun painting. Interestingly enough a few people stopped by to have a look or just small-chatting away. This is the new "dog-trick" to get to meet people during a day. :-) Some time into the painting I realized. I didn't have the colour blue. In other words, no water or sky. I laid a while in the grass enjoying the soft winds and the sun before I packed up again to ride home. It was a good start... I'll complete it another day.

Ja, vad säger man? Fortsättning följer. / Well, what to say? To be continued.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar