onsdag 3 september 2014

Inte någon vanlig tipsrunda. / Not your usual quiz walk.

Väldigt häftig bok och presentkort. Ja! / Very cool book and a gift card. Yes!

Och så blev det så att en av de bästa bokhandlarna hade sitt 30-årsjubileum. Science Fiction bokhandeln blev 30 år nu härom veckan, och i Sveriges 3 största städer (också de enda platserna för tillfället, där denna kedja finns.), hade de olika program på gång för att uppmärksamma händelsen. I Malmö hade de en tipsrunda. En tipsrunda som jag beslöt att delta i.

Min tanke var; 'vilka chanser har man om man inte ens ställer upp?'. Totalt var det 3 grupper frågor & 10 frågor i varje grupp. Man kunde välja att gå bara en eller alla tillfällen, och priser därefter. Så långt allt bra. Men det var inte helt lätt, knepiga frågor från hela spektrat fantasi, sci-fi & skräck. En hel del kunde jag men helt ärligt, en del fick jag bara gissa på. Det kändes som när man plötsligt känner; 'den boken borde jag ha läst,' eller 'om jag ändå hade ägnat lite tid att studera detaljer i den filmen.' Men det kändes som att det gick rätt ok.

Sedan, i fredags fick jag ett ebrev från chefen i Malmö:

'Grattis! Du har vunnit 1a priset i vår tipsrunda (alla 3 omgångar) - boken 'Nordiska Väsen' samt presentkort på 250 SEK.

Tveklöst slog min nörd-o-meter i taket! Det här var oväntat, men mycket välkommet. Så jag hämtade upp priset igår. Det är som en stor encyklopedi över troll, huldror & allt sådant som nordiska legender är gjorda av. Vad beträffar presentkortet? Jag får vänta & se om jag hittar nåt i framtiden.

English:

And so one of the best bookstores had its 30th anniversary. The Science Fiction Bookshop turned 30 the other week, and in Sweden's 3 biggest cities (also the only places as of now where there is a shop from this chain store), they had different programmes going on to commemorate this event. In Malmö they had a quiz walk. A quiz walk I decided to take part of.

I thought; 'well, what are the chances of winning if you don't even enter?'. There were 3 groups of questions and 10 questions in each group. You could choose to just partake in one or all three. Fair enough. But it wasn't all that easy, tricky ones from the entire spectre within fantasy, sci-fi & horror. A great few of them I knew but honestly, some of them I had to guess. It's that moment when you go; 'I should have read that book,' or 'paid attention to details in that movie.'. But I thought I did all right.

Then this Friday I got an email from the Malmö shop boss:

'Congrats! You have won the 1st prize in our walk quiz competition (all three round-ups) - the book Nordiska Väsen (Nordic Fairy tale creatures) and a gift card 250 SEK of worth (£21/$35).'

Suffice to say, my geek-o-meter was off the charts! Unexpected this was, but very welcomed. So I picked up my prize yesterday. The book is truly awesome, like an encyclopedia over trolls, wood-ladies & all things that are Nordic stuff of legends of the past. As far as the gift card? I will have to wait and see if I find something in the future.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar