onsdag 10 april 2019

Snart så redo jag kan bli för nästa verk. / Soon as ready as I can be for the next work.


Det kommer hända, förr eller senare. / It will happen sooner or later.


När jag får en idé brukar den återkomma med jämna mellanrum. Ibland dagar, veckor, månader. Den återkommer och utvecklas. Det läggs till och dras ifrån. Till sist känner jag att; "nu är det dags!". Jag är i en sådan konstnärlig cykel just nu.

Sist det skedde var väl skapandet av "Årstidsträdet". Det var nog månader av kontemplation och fria tankar. Men så blev det också väldigt lyckat. Så jag ska inte stressa fram detta nya.


 De är riktigt bra, dessa Staedtler. / They are really good, these Staedtler.


Tanken är alltså att skapa ett timglas. I övre delen ska det finnas berg, skog och ett slott. Sedan tänker jag mig att bilden rinner ut, liksom. Och att nederdelen av timglaset ska vara mestadels vit i färgen. Jag har lite tankar på vad det betyder för mig. Men jag ska nog faktiskt sluta detaljbeskriva mina tankar inför målningar. Kanske det är skojigare för människor att själva bilda sig en uppfattning om vad de ser?

Skissen här är den senaste av samma typ av motiv. Som målning ser jag timglaset lite mer glamoröst. Vi får se hur det utvecklas.




English:




Inte alls dum början på en tusch-skiss. / Not at all a bad beginning for an ink-sketch.



When I get an idea it usually comes and goes. Sometimes for days, weeks, months. It returns and develops. Things are added and subtracted. Finally I feel that; "now is the time!". I am currently in one of those artistic cycles right now.

Last time it happened was probably with the creating the "Seasonal Tree". It was months of contemplation and free thoughts. But then again, it turned out very good. So I will not let stress control the outcome of this new thing.



 Ehm... ja, och så har vi den ständige följeslagaren, kymriska. Jag är faktiskt på nivå 6 på Duolingo.
/ Ehm... well, and then we have the constant companion, Welsh. I'm actually on level 6 on the Duolingo app.


My thought is to create an hour-glass. In the upper part I want a mountain, forest and a castle. Then I imagine the image slowly running out, sort of. And that the bottom part of the hour-glass will be mostly white. I have some thoughts about the meaning of such imagery, of course. But I reckon I should stop describing things in detail as far as paintings. Perhaps that would prove to be more of a fun thing to make up their own minds on what they see?

This sketch is the latest with the same imagery. As a painting I do see the hour-glass a little bit more glamourous. We'll see how it all develops.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar