söndag 21 april 2019

Jobba med timlön / Working for hourly wages.






Jepp. Det blev minst 1,5 timme först sessionen. Man kommer inte runt det, vill man att det ska bli snyggt så måste det ta tid. Bakgrunden till denna skiss är en utebliven film. Jag har försökt hitta filmen "Dracula" från 1992 för ett framtida teaterprojekt som jag förhoppningsvis blir en del av. Jag har finkammat olika andrahandsaffärer men utan resultat.

En morgon uppe i Edsbyn började pennan vandra lite. Jag inspirerades av Draculahistorien men utan att ha färska bilder från vare sig boken (den finns inte heller i andrahandsbokhandlar, tro mig) eller filmen. På ett sätt kanske det var bra. Mitt koncept blev plötsligt lite spännande när jag inte hade för mycket styrning.

Det första som kom till var ett slott i bakgrunden. Det var väl inte tänkt speciellt som Draculas slott. Ett fantastikslott, definitivt. Men när bergen och bron följde, fick jag kanske erkänna det för mig själv. Att det här var lite inspirerat av Bram Stoker. Bron blev central. Också symboliskt viktigt, en bro sammanbinder och kan också symbolisera en övergång på många plan. Från ett tillstånd till ett annat. Från kärlek till brustet hjärta, från död till liv, från människa till "monster". Det liksom passade in i själva historien kände jag.






Ett tag tänkte jag färglägga allt men kom på att en svartvit bild skulle bli så mycket bättre. Lite som en illustration från 1800-talsböcker. Så den blev svartvit helt igenom. Eventuellt skulle jag vilja ha en stänk rött i vattnet som ringlar fram under bron. Men i nuläget får den behålla sin form.

Jag är verkligen ingen tuschexpert men jag lär mig mer och mer när vågar prova. Det är dock väldigt tidskrävande. Första sessionen var lätt lite över 1.5 timme. Andra sessionen klockade också runt någon timme. Nu i dagarna har jag haft små avbrott i vardagen där jag kunnat komplettera det sista. Dessa har varierat mellan 20, 15, 45, 5 och 35 minuter vardera. Nu är jag nog mer eller mindre nöjd, efter flera 100 prickar och streck.

Det är också vid sådana här tillfällen som jag förstår att jag "inte bara ritar". Det blir ju konst av det här. All den här tiden som läggs ner skulle kunna översättas som ett jobb på ett sätt. Men värderingen av det här är så mycket annorlunda än t ex en murare. "Du som är så duktig att rita, du kan väl göra en bild till x (x kan alltså vara allt till grattiskort, barnverksamhet, förening eller annat)." Visst kan det vara så att jag skulle kunna ställa upp för något alldeles särskilt speciellt, som TEATER PUNCH till exempel.

Men att använda min tid och konstnärliga hantverk gratis känns både lite kränkande och ogiltigförklara mitt kunnande. Speciellt som det förutsätts. Jag har tröttnat lite på "du som är så duktig på att rita...". Säg det till en musiker, skådespelare, bilmekaniker, läkare.... ja, ni förstår.  :-)









English:

Coming soon...





Yep. It was at least 1.5 hours the first session. There's no way around it. if you want for your ink-sketch to be good it needs to take time. The background for this sketch is me looking for a film. I've tried to find the movie "Dracula" from 1992 for a future theatre-project I will hopefully be a part of. I have searched high and low at thrift stores and car-boot sales, to no avail.

One morning while in Edsbyn my pen started to wander. I was inspired by the Dracula story but without fresh images in my head from either the book or movie (not even the book is to be found at second hand stores.). In a way maybe it was a good thing. My concept became a bit interesting when I didn't have too much image direction.

The first thing into view was the castle in the background. It wasn't specifically meant to be the castle of Dracula. A fantasy-castle, for sure. But when the mountains and the stone-bridge followed, I had to admit to myself. That this in fact was a bit inspired by Bram Stoker. The bridge was crucial. Also symbolic, a bridge binds and can also symbolize a passage on many planes. From love to a broken heart, from death to life, from human to "monster". It sort of fit right in to the story.




For a while I thought I should colour it all but changed my mind and thought it would serve better as a black and white piece. Sort of like a illustration from a book from the 1800's. So it became black and white all the way through. Maybe I would like to have a stain of red in the water. As for now it remains in black and white.

I'm really no ink-expert but I learn more and more when I dare to try to use ink. It is still very demanding. First session was well over 1.5 hour. Second session was also well about an hour. Now these days I have had a few odd sessions where I could complete the last bits. It varied between 20, 15, 45, 5, 35 minutes each. Now I am more or less satisfied, after several 100 dots and lines.

It's also at these moments that I realize I don't just draw. This really turns into art. All the time and effort put into it could in a way be translated into a job. But to value this is so much more different than for example a brick-layer. "You who are so good at drawing, you could make an image for x (x being a greeting card, children activities, an association or what have you). And sure, I would be game for something very special, like THEATRE PUNCH, for instance.

But for most wanting to use my artistic abilities for free is a bit condesending and revoking my know-how. Especially as it's often assumed. I have grown a bit weary of the "you who are so good at drawing.". Tell that to a muscisian, actor, car-mechanic, doctor... yeha, you get the point.

Anywhoooo... the sketch is done. I am very satisfied and will continue daring to use ink more. It is fun and very calming to ink away. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar