söndag 27 augusti 2017

Rosor är röda... / Roses are red...



Ny idé och snart en ny målning. I förra veckan besökte vi IKEA (det ligger för nära, det är problemet.). De har fått in rätt fina glaskupoler där. Jag har planer för ett par sådana ifall jag skulle bestämma mig för att köpa dem.

En sådan kupol kan både skydda det som är placerat däri, samt också stänga in och hindra det från att komma ut. Den dragkampen kände jag kunde bli ett bra tema för en ny tavla. Kort därefter kommer jag nog att faktiskt göra klart 4-duksmålningen "Årstidsträdet", som har legat och grott en lång stund.

Så ikväll gjorde jag första skissen. Det kommer att följa ett par till skisser, mer detaljerade, innan jag ger mig på en målarduk. Men det är alltid tillfredsställande när idén känns klar, eller vad man ska säga. Denna gång blir det nog inte akryl, jag ska återvända till oljefärgens land.


English:

New idea and soon to be a new painting. Last week we visited IKEA (it is too close to our home, that's the problem). They sell rather nice glass-domes there right now. I have plans for a couple of those should I decide to get them.

Such a dome can protect the thing which is placed inside, at the same time also prevent it from ever getting out. That mental tug-of-war would be a great theme for a painting. Shortly after I will probably get the 4-canvas-painting "The Season Tree" finished as well, which has been left to grow for a long time.

So tonight I made the first sketch. There will be a few more sketches to follow, more detailed, before I go head to head with a canvas. But it brings great satisfaction every time an idea is finished, or whatever you call it. This time I will not use acrylics, I will return to the land of oil-colours.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar