söndag 13 augusti 2017

Ett kärt återseende. / A beloved reunion.

 Jag älskar paket, så gammal man än är. / I love parcels, despite my age.


I början av 2000-talet hade jag i min ägo en av de bästa böcker jag har ägt. Vissa böcker har man ju för att de är intressanta eller att man tror att man kommer läsa eller få användning av dem... någon gång i framtiden. Men denna speciella bok hade jag kontinuerlig glädje och nytta av; "Boken om Kalligrafi" av David Harris. Den hjälpte mig rätt mycket att komma underfund med hur kalligrafi fungerade. Visst har det funnits andra böcker och andra hjälpmedel, som jag har kollat upp. Men den här var en riktigt bra och allomfattande bok.

Sedan någon gång runt 2007-2008 i och med flytten från Hjärup och upp till Landskrona så försvann den. Jag har en svag misstanke om att jag lånade ut boken till någon från teatergruppen Teaterfolket, som jag spelade med just då. Den gruppen har sedan upplösts och jag har inte kunnat lokaliserat medlemmarna igen. Sedan dess har jag synat boksektionerna på alla loppisar som vi har besökt, samt utgallringshyllor på bibliotek. Utan resultat. Och så bestämde jag mig för att kolla tradera för lite över en vecka sedan. Och--- PANG! Där var den, till bra pris. Jag slog till. Och idag hämtade jag ut paketet. Det var ett kärt återseende. Nu ska här testas!




Ett måste, om du är intresserad av kalligrafi. / A must, if you are interested in calligraphy.


English:

In the beginning of the 2000's I had in my possession one of the best books I have ever had the pleasure to own. Some books you keep because they are interesting or you think you are going to pick it up and will have use for it... some time in the future. But this particular book gave me an ongoing joy and usefullness; "The Book About Calligraphy" by David Harris. It helped me come to terms with how calligraphy worked. Sure there have been other books and resources, that I checked out. But this book was so very much better and allround.

Since sometime around 2007-2008 during our moving from Hjärup to Landskrona this book disappeared. I hold a slight suspicion that I lent the book to someone in the theatre group Teaterfolket (The Theatre People), in which I was a part of back then. That group has since then disbanded and I have not been able to track down the members again. Since then I have searched high and low for the book at second hand shops and car-boot sales. No results. And then I decided to check out tradera (Swedish e-bay) a little over a week ago. And --- BANG! There it was, for a bargain price. I snatched it. And today I got the parcel from the post office. It was a beloved reunion. Now I will try out things!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar