tisdag 5 september 2017

En studie i svart och rosor. / A study in black and roses.



Nu i natt åkte penslarna fram igen. Det här är det första steget i mitt koncept om en inglasad ros. Att måla själva rosen, med andra ord. Jag har testat träd förut, och ett och annat djur. Men blommor har jag nog inte testat aktivt sedan tiden i Småland på den där... konstkursen.

Så för detta körde jag vidare med märket Artisan. Det kändes kul att skifta från akryl till olja igen. Rosen skulle vara röd. För att skapa effekt valde jag en svart duk. Färg på svart duk smälter nästan in i det svarta, samt att man kan lättare få naturligare skuggor.



Början gjordes vid rosens center, kan man säga. Jag drog små kurviga linjer utanför varandra, lite som bumeranger, för att bygga upp former. När formerna mer eller mindre var på plats satte jag färg direkt under linjerna på utvalda ställen, för att få fram bladens form. Det här är inget jag behärskar utan jag ser kvällen som en lärdom och träning.

Var kommer ljuset ifrån? Jag tänkte mig ljuset från vänster. Då måste bladen som är närmast ljuset få lite vitt. Jag målade på med vitt, rött, vitt i olika omgångar. När jag målar får jag liksom bygga upp bilden med lager av färg. Väldigt få bilder har enbart ett lager färg.




När rosens knopp, eller vad man ska säga, kändes ok så tog jag tag i bladen och stjälken. Samma där, så får man se upp med varifrån ljuset kommer. Vissa delar är helt i mörker, eftersom de är täckta av objekt (rosen eller andra blad). Som jag ser det är tavlan inte helt klar, men jag är på god väg. Det blir ett par lager till efter att oljefärgen har torkat. Sedan ska jag träna på att måla glas innan jag sätter rosen under glasdomen. Det kommer att bli fränt!





English:




Now this night the brushes came out again. This is the first stage in my concept of a glass-domed rose. To paint the rose itself, in other words. I have tried trees before, and the occasional animal. But flowers hasn't been on my agenda since the time in Småland at that....art-course.

So for this I continued on with the brand Artisan. It felt fun to shift back from acrylics to oil-colours again. The rose was to be red. To create effect I chose a black canvas. Colours on black canvas sort of blends into the black, and you also get shadows for free.




The beginning took place at the centre of the rose. I did small curved lines outside each other, sort of like boomerangs, to build up the shape. When those shapes were in place I continued placing colour directly under the lines at certain places, to get the shape of the peddles. This is nothing that I master in any way so I see the night as time of learning and practice.

Where does the light come from? I was thinking from the left. Then the petals closest to the light be brighter. I used different layers of white, red, white. When I paint I sort of build up the object with layers of paint. Very few paintings have but one layer of paint.




When the bud, or what you call it, felt ok I moved on to the leaves and stem. Same thing there, you need to pay attention to the light. Some parts are in darkness, since they are overlayed by objects (the rose itself or a leaf). The way I see it this painting is not done, but I am getting there. A couple of more layers will follow after this sessions colours have dried a bit. Then I will practice painting glass before I will place the rose inside a dome. That will be cool!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar