måndag 10 april 2017

I kulisserna. / In the set pieces.

Minnesvärd frisyr? / Memorable hair-do?

Jag är en sådan där, ni vet. En sådan som gillar att veta detaljer; allt ifrån hur en inspelningsplats riggas, skapandet av effekter eller när en produktion jobbar med manus under en lång tid. Till vissa filmer finns det ofta en radda bonusmaterial att tillgå. Sådant kan jag sitta och gotta mig i rätt länge.

I annat fall finns det böcker om liknande ting. Det är nästan som en tilläggsindustri till filmer nuförtiden. För några månader släppte skådespelaren Carrie Fisher sin biografi. Kort därefter avled hon tyvärr pga hjärtsvikt på ett plan från England hem till USA. England. Det var där som de första trevande inspelningsdagarna inleddes för den första Star Wars filmen ca 1976-1977. Elstree Studios.


Den unga ensemblen 1976. / The young cast 1976.

Jag kom över ett exemplar för en tid sedan men började först läsa den igår (jag har kämpat mot en influensa ett tag nu). Om man nu som jag är glad i detaljer och nyanser så är denna biografin intressant, är du dessutom intresserad av Star Wars och allt runtomkring så är det en liten skatt. Carrie är rätt frispråkig men också väldigt självmedveten. Hon utforskar sig sig och förlikar sig med den roll hon oftast har förknippats med (den enda kvinnan i rymden?). Prinsessan Leia. Så mitt boktips är du ska läsa denna, ifall du är en sådan som slukar biografier. 

Carrie rycktes bort alldeles för tidigt tycker jag. Jag ska se efter ifall jag kan spåra henne i nöjesbranschen för att se om jag kan hitta annat som hon har skrivit, regisserat eller spelat i.



English:



Ett av hennes värsta minnen. Metal-bikinin! / One of her worst memories. The metal-bikini!

I am one of those, you know. One that likes to know details; everything from how a set is rigged, the creating of effects or when a production work with a script for a long period of time. Some movies on disc contain bonus material. I can sit and lose myself in such things for a along time.

There are also books about these things. Nowadays they are almost mandatory add-ons to movies when they come out. A couple of months ago the actress Carrie Fisher released her biography. Shortly afterwards she died unfortanetly on a plane from England bound home to USA. England. It was there that the first stumbling days of shooting commenced for the first Star Wars movie circa 1976-1977. Elstree Studios. 


Innehåller också dagboksanteckningar av en då 19-årig Fisher, under inspelningen av Ett Nytt Hopp.
 / Contains diary-entries by a then 19 year old Fisher, while shooting A New Hope.


I got a hold of an edition a time ago but only began reading it yesterday (I am battling the flu right now). If you now are quite happy about details and nuances this biography is interesting, if you are also interested in all things Star Wars then this book is a little gem. Carrie is quite outspoken but also very self-aware. She explores herself and reconcile with the role that so many associate her with (the only woman in space?). Princess Leia. So if you are in to biographies this book is for you.

Carrie was taken from this world far too soon in my opinion. I will backtrack to see whatever I can find about her contribution to show business. Things she has written, directed or starred in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar