torsdag 23 juni 2016

Det svarta. / The black.

Jag har ett par svarta målardukar som jag har velat göra nåt av under en tid. Inte helt säker men fascinerad. Hur kan man bäst använda den svarta ytan? Man behöver ju inte fylla på med svart eftersom det redan finns gott om färgen. Istället finns chansen att man får tänka spegelvänt. Det är inte min starka sida men jag vill kunna använda det längre fram.

Mörker. Luft. Kyla. Ensamhet. / Darkness. Air. Cold. Solitude.

Men allt börjar med en skiss. / But it all starts with a sketch.


Någon gång ska jag försöka mig på att måla norrsken på svart duk. Det tror jag, eller VET att det blir snyggt. Men för den här duken fick jag en annan idé. För detta motivet behövdes svart, jag använde det befintliga svarta och lät ett par få färger få skugga över det svarta - som i sig lyser igenom. Det skapade en mycket dramatisk effekt.


Mycket vitt i mitten. Lägg till gult och tona ut färgen. Resten sköter den svarta duken.
 / Lot of white in the middle. Add yellow and let it dissolve. The black canvas does the rest. 

Någonstans i slutet av nedslaget placerade jag objektet. Mycket dunkla färger, för att ljuset är annorlunda än på land. 
/ Somewhere at the end of impact I placed the object. Lots of dusky colours, because the light is different of that which is found on land.


Allt som allt har bara gult, vitt och lite svart använts. Det blev faktiskt över förväntan. Penseldragen för vattnet var grova och lite ojämna med vilje. Ljuset är som klarast vid vattenytan och sveper sig runt de luftbubblor som uppstår när något träffar vattnet. Det försvagas alltid ju längre under ytan man kommer. Därför är det viktigt att nyanser skiftar. Det gula mot det svarta skapade en härligt läskig grön effekt.

När det var dags för bubblor fick jag forska lite. En vattenbubbla är luft fångad i vatten, luften får bubblan att sträva mot ytan. Det fenomenet får bubblan att sträcka sig och de flesta bubblor är då inte helt runda, som såpbubblor är. Nästan som en uppochnedvänd vattendroppe istället. Om du ska testa på detta med bubblor, tänk då på var det kan gömmas fickor av luft på ett föremål eller en person. Det gör det hela lite lättare när bubblor ska appliceras.

 Missbedömning. Vänster arm för kort. / Miscalculation. Left arm too short.

Så. Då ska bara bubblorna till. / So. Now all I need are bubbles.


Det svarta, avsaknad av ljus och där synen inte kan hjälpa oss att se vägen. Det kalla, ogästvänliga mörkret i ett djupt vatten. Där ljuset sakta försvinner. Ibland spelar det ingen roll hur mycket du försöker. Du kanske finner dig på en plats i livet där någon närstående gått ur tiden, en långvarig konflikt har kramat ur den sista styrkan, kanske du har blivit neutraliserad och avskild eller på något sätt fått dig så ur balans att du känner det som du faller ner i kallt, djupt vatten, på väg ner i mörkret. Skulle det ha betytt något om du hade försökt mer? Försökt mindre? Eller inte försökt alls? Det är många tankar representerade i tavlan, kanske ett tema som passar ett bokomslag till en bok som inte är skriven än?




English:

I have a few black canvases that I have been wanting to do something with for some time. Not entirely sure but fascinated. How to best make use of the black surface? You don't need to add black since that colour already exists a plenty. Instead you need to think laterally reversed. Not my strongest side but I want to be able to use it in the future.









At some point I am going to attempt painting northern lights on a black canvas. I believe, or rather KNOW that it will turn out fancy. But for this particular canvas I had another idea. For this motif black was needed, I made use of the canvas black and let a few colours shade the black, shining through. It created a dramatic effect.






All in all I only used yellow, white and a little black as far as colours goes. It exceeded my expectations. The strokes to create the water were rather rough but on purpose. The light is brightest near the surface and swirls around the bubbles that are created whenever something hits the water. It is weakened the further down beneath the surface you go. That is why nuances need to shift. The yellow against the black created a cool scary effect.

When it was time for bubbles I had to do some research. A water-bubble is air trapped in water, the air compells the bubble to strive for the surface. That phenomena makes the bubble to stretch and most bubbles are not entirely round, such as for instance soap-bubbles are. Almost like a water-drop turned upsidedown. If you are indeed trying to paint bubbles, mind where pockets of air might be hidden on an object or a person. It makes it a whole lot easier while applying the bubbles.




The black, absence of light and where our vision no longer can help us see the road ahead. The cold, inhospitable darkness in a deep body of water. Where the light slowly dissolves. Sometimes it really doesn't matter how much you try. Perhaps you are at a place in your life when someone close has left the game of life, a prolonged conflict has drained the last bits of strength, perhaps you have been neutralised and set apart or in some way made to loose your balance to the extent that you are feeling like you have fallen into cold, deep water, inside the darkness. Would it have mattered if you had tried more? Tried less? Or not tried at all? There are many thoughts represented here, perhaps a theme fitting for a book-cover for a book yet to be written?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar