lördag 2 juli 2016

Keramikkonst. / Ceramic art.

Jag hittade en gammal "relik" från tiden i Småland (anno 1999) i skåpet häromdagen. En vas som inte kan användas som vas (den är inte tät). Vit stengodslera med ockra, oxblod och svart glasyr. Det blev väldigt dramatisk.

Det som jag gjorde var helt enkelt att kavla ut en bit lera och vika ihop den. Sedan "klistra" fast en figur på själva vasen. Hur lätt som helst! Glaseringen överraskade mig mycket efter bränning minns jag. För det går en svart linje tvärs över figuren som jag inte hade planerat medvetet. Men det blev hur häftigt som helst.




English:


I found an old "relic" from the time in Småland (1999) in a cupboard the other day. A vase that can't be used as a vase (not being sealed properly). White stoneware with ochre, maroon and black glazing. It turned out very dramatic.

What I did was to simply tuck the clay and fold it. Then "glue" a figure to the vase itself. Easy peasy! The glazing surprised me after it came out from the furnace, I remember. There is a black line right across the figure that I didn't plan for conciously. But it turned out really cool.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar