torsdag 31 mars 2016

Reflektion 10 + 20 + 10. / Reflection 10 + 20 +10.

Idag har jag spridit min person till min omgivning i hela 40 år. Allt det jag är som har fått andra att uppleva skratt, gråt, mys, anstöt, förundran, obehag, stolthet, uppskattning, ilska, närhet, gemenskap, avstånd, vänskap, lekfullhet, avsky, kärlek, avundsjuka, hat och nyfikenhet (bland många, många andra känslor). Det är ju ett flertal människor som man berör under en sådan här lång tid, i olika livssäsonger, platser och sammanhang. Då får man ju hoppas att man har lämnat kvar ett positivt intryck, men jag vet om att jag inte har gjort det alltid. Sånt är väl livet? Ingen kan vara perfekt, hur väl man än kanske har velat. Vi bedömer oss själva ofta utifrån våra avsikter och andra efter deras handlingar. Naturligtvis kommer saker misstolkas åt båda håll då.

I backspegeln för 10 år sedan hade jag varit gift några år redan och var en konstnärlig idealist. Mycket kan ju hända under en sådan tid. Och det har det väl också gjort; en del personer och vänner som fanns då har antingen dött eller försvunnit under radarn - andra tillkommit. Livet drabbar en. En sådan begivenhet och bragd som att "fylla jämnt" ska helst firas med nära och kära. Idag är dock en helt vanlig torsdagkväll i en lägenhet. Barnen har lagts och frun nästan precis kommit hem från sin kör. Äldsta dottern har förfärlig öronvärk och kan inte sova. Dagen spenderats på en skola som vikarie. Inget glamoröst på så sätt. Men det är ok ändå.

Jag ska nog ro iland någon form av öppet hus någon gång i april. Det är fasligt mycket människor här i vår omgivning som fyller år nu på våren. Lördagar som vigs till fest räcker liksom inte till åt alla. Logistiken, min käre Watson, som Sherlock Holmes skulle ha sagt. Men någon gång hade det varit skoj att ställa till med en rejäl hobbitfest (alltså andan, inte att folk skulle behöva klä sig i lustiga hattar och skaffa latexöron). Det är få scener som är så gemytliga och lätt för hjärtat som Bilbo Baggins 111:te födelsedagsfest.

Det är en riktig fest. / Now, this is a real party.

Skulle det vara en mindre fest står annars fantastiske Rodney Matthews "On a Storyteller's Night" högt i kurs, som sinnesbild av firande i goda vänners lag. Den bilden ger mig bara fina tankar. De överraskningar som väl har inträffat inför och på denna 10 + 20 + 10 dag har gått lite i Star Wars tecken. En del känner mig alltför väl. :-)

Jag höjer min bägare för alla fantastiska människor som idag fyller 10 + 20 + 10 idag. Må ni leva länge och frodas!









English:

Coming soon...



Noggrannt placerade produkter. / Careful product-placement.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar