fredag 11 mars 2016

En ljudlös färd. / A silent journey.

Jag har blivit inspirerad! En bild på luftballonger fick mig att fantisera ihop en egen version. Det är något visst med något stort som lättar och sedan far iväg nästan ljudlöst i skyn. Dessutom är de ofta ganska färgrika, dessa luftballonger. Det är något hoppfullt med färg. Något vackert att titta på, också en rätt ovanlig syn. Därför blir det extra speciellt när man får se dem. Det om något skulle kunna bli en trevlig tavla tänkte jag.

Grov skiss. / Rough sketch.

Helt ok duk från Dollarstore (ett tips för fattiga bohemer) 
/ Perfectly ok canvas from Dollarstore (a tip for poor bohemians).

 Som alltid. Försök att placera ut motiv på ett tidigt stadium.
/ As always, try to place motifs at an early stage.

Jag försöker oftast börja med himlen och sedan arbeta mig ut. Det var tänkt som skymning eller tidig morgon när kvällshimlen ännu är närvarande. I botten närmast gräset lägger jag en "matta" av gult och i kärnan av denna putsar jag fram med lite vitt. Det röda blandat med lätt rosa och gult skapar en mustig kontrast tycker jag. Kanske aprikosfärg?

Färgskissandet skapar liksom naturliga gränser. / The colour-sketching creates natural borders.

 Nu blir det svart på riktig. Pierre-Aguste Renoir sade en gång att "svart är kung bland färger".
/ Now it gets black for real. Pierre-Auguste Renoir once said that "black is king among colours."


Min Xperia E4G har lite svårt att inte sudda till bilden. På riktigt har tavlan bättre skärpa. Jag kan också behöva bättre ljussättning...när jag tänker efter.
/ My Xperia E4G has trouble not blurring the image. In real life the painting has better focus. I also might to have better lighting... when I come to think of it.

Har man kommit så här långt är det dags att försöka fylla hela duken. Lägga färgtoner ungefärligen där du vill ha det. Tanken är att man ser detta nedifrån, ovanför är en gräns av gräs. Direkt under en sådan är det rätt svart, men inte helt kolsvart. Stenar och sand ska också framträda. En bra grund till det har jag upptäckt att brunt och gult är, i svaga toner. Det tog en stund för att bestämma angående färgerna på de små ballongerna. Tänker mig minst tvåfärgat. Sist ut är korgarna.

Det får bli ett enkelt rutmönster. / I will go with a simple checkboard pattern. 

Lite som ett cirkustält. / Kind of like a circus tent. 

Upp och iväg! Molnen behöver lite omsorg. / Up and away! The clouds need some tlc.

Tanken på att bara flyga iväg, lätta från marken i sådan fin färgskrud är lite lockande. Bara att tyst få observera vardagen (och dess bekymmer) från ovan, om bara för en stund. Det är en attraktiv tanke. Å andra sidan är det nog bara en tanke. Jag har ganska allvarlig höjdskräck. Ifall jag hade hängt med en sådan ballong upp till väders hade det nog inte blivit bättre än att jag hade lagt mig ner och försvunnit in till mitt "säkra ställe" i sinnet tills allt var över!


English:

I've been inspired! An image of hot air balloons made me fantasize my own version. It's something about something big that takes flight then to be airborne silently in the sky. Besides, they are often very colourful, these balloons. It's something hopeful about colours. Something nice to look at, also a rather unusual sight. Because of that it's always special when you get a glimpse of them. That, if anything, could make a good painting in my view.


Det här är en bra grund. / This is a great basic outline.


Skum vinkel. / Weird angle.

Lägg på lite vitt i mitten så skapar det ett djup. Jämna ut färgen.
/ Put some white in the middle to increase the depth. Even out the colour.


I usually start off with the skyline and then work my way out. It was thought of as dusk or early dawn when the evening sky still lingers on. In the bottom close to the grass I lay a "carpet" of yellow and in its core I brush a little white. The red mixed with slight pink and yellow creates a strong contrast in my opinion. Perhaps a bit apricot in colour?


 Det gör verklig skillnad med vitt. / White makes a whole lot of differance.

 Kvicka men varsamma penseldrag upp skapar gräs. / Swift but gentle brush strokes up creates grass.

 Till slut fick den bli blå, vit och röd. / In the end I made it blue, white and red.

If you have come this far it's time to cover the entire canvas. Put colour tones approximately where you want them. The idea is that you watching this from below, just above the ridge is the grassline. Right below that there is often quite dark, but not pitch black. Stones and sand is also supposed to emerge. A good foundation for that I have found brown and yellow to be, in careful tones. It took me a while to decide upon the colours for the balloons. I thought dual-coloration at least. Last out are the baskets.


 Små mörka ränder i mörkrött/grått precis där färgerna möts gör den mer spännande. Det skapar ett mer djup och mindre "platt" motiv.
/ Small dark stripes in dark red/grey just where the two colours meet makes it more exciting. It creates a better depth and less "plain" motif.

En del av stranden på plats också. Tavlan är mycket nära mållinjen nu.
/ Much of the beach is in place now too. The painting is close to the finish line now.


Avfärd. / Departure (2016).

The thought of just flying away, lift from the ground in such a colourful shroud is a bit alluring. Just to silently being able to observe the everyday life (and its toils) from above, if only for a moment. It's an attractive thought. Then again only a thought. I have severe fright of heights. In case I would have been in one of those balloons in the sky it wouldn't have been better than me lying down on the floor of the basket and finding my "secure place" in my mind until it was all over!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar