tisdag 29 mars 2016

Den lilla gårdsbutiken med det stora hjärtat. / The small country market with the big heart.

Och så var det gjort. I månader har jag följt Sularpsfarmen via Facebook och blivit väldigt nyfiken på denna gårdsbutik, några stenkast utanför Södra Sandby. De delar, oftast via en viss Nabil, en mängd intressanta betraktelser, skojiga filmer och saker som händer på farmen. Inte desto mindre deras produkter. Ofta helt galna priser! Så nu när mina föräldrar kom på besök i veckan stod det klart att vi skulle ta oss hela vägen från Landskrona för att besöka Sularpsfarmen. Vi åkte dit den 28 Mars.


x

x

x

Resan dit tog en stund. Många små vägar utanför Lund. Det var inte självklart, ingen stor skylt som tornade upp sig som visade att vi var på rätt väg. Strax innan Södra Sandby såg vi till slut lite aktivitet på höger sida om vägen. En liten skylt; "gårdsbutik", pekade oss i rätt riktning till en överbefolkad bilparkering. Hjälp så många bilar där var! Vi hade tur som kunde skuffa oss mellan några bilar. Med stor förväntan stegade vi sedan upp mot farmen.

Det var folk överallt. I vissa sådana här sammanhang kan man nästan se vilka som är välkomna till en sån här farm/butik. Ni vet, de rika människorna som inte ens blinkar när de ska köpa specialodlade äpplen för 99 SEK/kg. Men här var det inget sånt. Det kändes verkligen som att den här farmen var öppen för alla samhällsklasser! Visst fanns det lite "exklusiva" varor men generellt skulle vem som helst ha råd att köpa frukt och grönt här.


 x

 x

x

En mycket uppskattad detalj var också djuren. Det var inte så många som det verkade ha varit tidigare (de på farmen har fått klagomål från grannarna i området, bland annat angående djuren.). Min dotter hade hoppats på ponnyridning och var svår att få på andra tankar för en stund. Men vi träffade härliga får med personligheter.

Över till godsakerna! Jag måste säga att allt var som en fint koreograferad balett i färg och form. Våren var verkligen på gång. Fina paprikor i alla möjliga färger, snyggt upplagda grönsaker och kryddor i rustika trälådor och spännande kryddburkar. Man fick låna flätade korgar att bära sina varor i. Och här måste jag stanna till. För korgarna räckte inte till alla. Men jag bevittnade hur de som jobbade där letade upp tomma korgar och erbjöd till smått förvirrade besökare. Vilken service! Det hände inte bara en gång, så vänlighet är nog satt i system på farmen. :-)

Det doftade ljuvligt ute på gårdsplanen. Timjan och citronmeliss fick mig att impulshandla. Betala gjorde man inne i en halvstor bod, också den fylld till gränsen av matvaror - men det blir aldrig ointressant eller för mycket. Jag hittade jättegoda hembakade brödbullar som hela familjen vargade ner i hast! Där fanns speciell ost med recept från Palestina också, verkade intressant men inget köp där och då.

 x

 x

x

Vi var väl där i dryga timmen tror jag. Äpplen och apelsiner blev det också - till vansinnigt bra priser. När betalning skulle ske slogs jag av det personliga mötet från andra sidan disken. De småpratade lite och hoppades att vi hade haft det bra under vårt besök. Då gjorde jag något som jag brukar göra ibland, lite tokigt kanske. Men jag ville ta en bild med grabbarna för skoj. Allra helst hade jag velat ta en till med Nabil också men jag hittade honom inte. En annan gång kanske?

Jag hade en föreställning om att gården skulle ha varit större. Att det var bord med provsmakning (det fanns blodapelsiner, i all ärlighet) och ... ja, större på något sätt. Det må ha varit litet men väldigt trevligt. En del saker kan behöva rustas upp kanske, men det är ganska tidigt på säsongen, så det finns nog planer. Väl värt ett besök, kanske som en dagsutflykt. Heja Sularpsfarmen!


English:

Coming soon...

x

x

x




 x

 x

x





x

x

 x







gggg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar