torsdag 14 januari 2016

Färgade sagohästar. / Coloured fairy-tale horses.

Jag har i dagarna kämpat med att få till ett företags logoyp (ja, det är samma som beställde bilderna med båten). Det har visat sig vara knepigare än jag trodde men hoppet lever vidare. Akrylfärg torkar långsamt men säkert. Medan själva tavlan torkar så gör färgerna på paletten med. Och på paletten fanns det rikligt med överskottsfärg. Den behöver ju användas upp så att den inte stelnar till en gummiaktig massa.


Bra relief-effekt är att lätt "badda" duken när man målar gräs.
A good embossement-effect is to "dab" the canvas when painting grass.

Så vad skulle jag göra med ett överskott av röd, grön och rosa? En sagohäst såklart! På ett sätt var det logiskt. För en av mina vänner brukar pika mig för färgade sagohästar (samt en historia om Spice Girls som vi helst ska tala tyst om), kanske det var på tiden att jag visade att jag kunde göra en sån? Samtidigt är det ett tema som har följt med. För i kyrkan där jag är medlem i här i Landskrona finns det ett gäng barn som jag ofta får rita åt ibland. De vill då gärna ha hästar, gärna sagohästar. Så jag har utvecklat en liten "talang" för det.

Bara grunden. Trädet gjordes av att blanda rött och grönt. 
Just the basics. The tree was made by mixing red and green.

De är inte verklighetstrogna, mer som hämtade ur My Little Pony, friendship is magic (som våra barn också gillar lite). Så det här blev en röd häst med rosa/blå man och svans. Jag slängde in ett vänskapligt träd också. Det är nästan lite Dr Snuggles stil på det. Allt som allt har jag bevisat att jag kan inte bara rita hästar, om det är färg kvar på paletten kan man med fördel också MÅLA hästar. Akrylfärg fick det att gå snabbt. Kanske det är sådana här tavlor jag ska sälja?

Starka linjer i svart förstärker serie-känslan. / Strong lines of black enhance the comic-feel.


English:


Coming soon...

När alla konturer är i stort sett färdiga är det dags att färga allt på riktigt.
/ When all the outlines are pretty much finished it's time to colour all for real.

x

Ögonen är det allra viktigaste tycker jag. Vit grund, gör sedan en nästan hel cirkel i svart. Lägg till ett "ljusblänk".
/ The eyes are the most important part in my opinion. White foundation, then make a full circle. Add a "light-glint".

x

Ett första lager rosa. / A first layer of pink.

x



Jag hittade en sådan namngenerator och fick upp Storm Candy. Hennes bästa vän är en alligator som heter Huggles. Döm mig inte....
/ I found one of those name generators and got the name Storm Candy. Her best friend is an alligator named Huggles. Judge me not...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar