lördag 23 januari 2016

En konstnärs dryck. Studie av té. / An artist's beverage. Study of tea.

I anslutning till måleriet så är det ibland gott med något att dricka emellanåt. Bara det att ta pauser, som man måste göra för att betrakta verket, så är en kopp varmt härligt. Och då snackar vi inte kaffe, som de flesta svenskar skulle svära trohet till. Nej, jag har nog blivit lite skadad rent anglofilt. Jag är en hängiven thédrickare och hoppas att jag det kan förbli. Visst har jag smakat kaffe men inte förstått att det är gott. Det är helt ok.

Nu finns det ju en hel uppsjö av blandade thésorter att välja mellan. Olika prisnivåer med. Liptons kartonger är inte så dyra, enkelt svart thé helt enkelt. Det är bra standard tycker jag. Andra märken och ekologiska sorter får man ju betala lite mer för. Eller så får man dem i gåva. Några av mina favoriter för tillfället är dessa:

English:

In conjunction to painting sometimes it's nice to have something to drink from time to time. Just this to take a pause, which you need to do to view the work of your hands, a warm cup is A1. And then we are not talking coffee, as most Swedes would pledge allegiance to. No, I think I have been too damaged as an anglophile. I am a devoted tea-person and hope to stay that way. Sure I have tasted coffee but not understood that it's good. And that is perfectly fine.

Now there are a vast vareity of teas to choose from. Different pricing too. Lipton's boxes are not as expensive, a simple black tea. They carry a good standard I think. Other brands and eco-friendly vareities you need to pay a little extra for. Or you get them as gifts. Some of my favourites for the time being are these:



  • Pukka (three ginger).


Ett härligt thé med stark eftersmak som stannar kvar länge. Doftar helt underbart när det är varmt. Värmer fantastiskt innanför västen och tar slut alldeles för fort. Jag brukar göra en stor kanna thé de gånger jag vill använda en påse för att få ut det mesta av någon kväll jag målar och vill dricka thé.

English:

A great tea with a strong after-taste that lasts with you for some time. It smells wonderful warmed up. It warms fantastic in your chest too and runs out way too fast. I usually make a large pot of tea those times I want to use a bag to get the most of it some evening when I am painting and want some tea.


Märket Pukka börjar visa sig i Sverige nu också. Men just detta har jag inte sett än. Ingefärsté med det lilla extra. En gåva från en kontakt i England. Måste hushålla med det!
/ The brand Pukka is starting to show in Sweden now too. But I have not seen this particular tea yet. Ginger tea with the little extra. A gift from a contact in England. Need to ration this!


  • T2 (Melbourne Breakfast).


Som namnet föreslår så passar detta väldigt bra till frukost, men är också en favorit när jag skapar. Det kommer ofta fram när jag skissar av någon anledning. Det har en tydlig smak och doft av vanilj som är mycket behaglig. Stora kannor gäller också för dessa påsar.

English:

As the name suggest this is a very good breakfast tea, but also a favourite when I create stuff. For some reason it comes out often while I'm sketching. It has a disinct flavour and scent of vanilla which I find very pleasant. Big pots also go for these bags.


 Detta var en gåva från en person i Australien. De har av uppenbara skäl ransonerats eftersom jag inte vet var man kan finna det i Sverige. Ifall du vet det, hör av dig. :-D
/ This was a gift from a person from Australia. These have by obvious reasons been alloted too since I don't know where to find them in Sweden. If you know, please be in touch. :-D



  • Teapigs.


Jag är väldigt glad i teapigs. De har många varianter att välja mellan och törs experimentera med smaker som kan passa någon speciell. Jag smakade ett galet gott lakrits/mint thé hos en vän här i staden och blev helt såld. Påsen här har kamomill men jag har också smakat härliga kombor av kanel/äpple, roiboos kräm-karamell och fänkål. Mums!

English:

I'm very into teapigs. They offer a wide range of vareities and has the courage to experiment with tastes that can suit someone in particular. I tried a crazy good liqourice/mint tea at a friend's house here in town and was hooked. The bag here has chamomile  but I have also tried wonderful combos of cinnamon/apple, roiboos creme caramel and fennel. Yum!


Jag finner det här théet lugnande under sena nätter då jag inte är överens med målarduken eller färgerna. Den här påsen var också en gåva från utomlands.
/ I find this tea soothing during late nights when I disagree with the canvas or colours. This bag was also a gift from abroad.



Våga vägra kaffe! / Dare to say no to coffee!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar