fredag 3 oktober 2014

Själens spegel. / The mirror of the soul.

Det blir mycket närbilder på ögonen. Affischen vill få oss att vänja oss.
/ There will be lots of close-ups on eyes. The poster wants us to become accustomed.


Och så är filmfestivalen i full gång. Igår fick jag sett "I, origins" fastän jag skrev att jag inte skulle kunna se den pga fruns sjungande med sångkören. Men dirigenten blev sjuk så jag så min chans att fara in till Lund. Det var ganska mycket folk i kö till den här filmen utanför Kino-biografen. Jag hörde spanska, engelska, tyska och något mer som jag inte mindes, när jag väntade på att bli insläppt. Det fick mig att förstå att den här festivalen lockar till sig folk från många platser, att den här festivalen är viktig.

Filmen handlar om Ian, som är en vetenskapsman i full färd med att försöka bevisa evolutionen genom att forska kring ögon. Inga ögon är de samma hos alla människor. Så en kväll på en fest stöter han på Sofi, som är i stor kontrast till honom en väldigt andligt sinnad person. Detta till trots så dras de till varandra & blir ett par. Men allt är inte frid och fröjd...

Jag ska inte avslöja mer, för er som inte har sett den. Men hela filmen är kontrastrik, mycket ifrågasättande angående att tro eller inte tro på något större. I som många filmer med liknande tema när det är fråga om andlighet, så hamnar filmskapare oftast i någon form av nyandlig fåra (lite som i "Dragonfly" från 2002). Så i det avseendet är det inget nytt. Jag skulle utmana den regissör som skulle våga att ta sig an kristen, judisk eller muslimsk andlighet på riktigt. Antagligen känns det lättare med något lätt "luddigt" eftersom det inte handlar om något personligt ingripande av en gudom som uppfattas personlig. Men ifall ni har sett en sådan film, tipsa mig.

Men filmen ställer giltiga frågor om livet ändå. Vilka ögonblick som räknas. Hade livet sett annorlunda ut ifall det här eller det där hade skett en minut tidigare eller senare? På vilka sätt begränsas människan av att ha en tro eller enbart förlita sig på vetenskapen? Finns det rum för kombination eller bara tankekonflikt? Det är en del av saker som tas upp i filmen som jag tror att människor överlag skulle ha nytta att ha tänkt igenom. De flesta av oss lever bara i det reella nuet utan större framförhållning vad gäller framtida konsekvenser för våra val.

Så jag tror jag ska ge den här filmen 3/5. Den är helt klart sevärd även om det finns ett par brister.

English:

And so the movie festival is at full swing. Yesterday I got to see "I, origins" although I wrote that I wasn't going to see it due to my wife's singing. But the choir-leader got sick so I took my chance to go in to Lund. There were quite a lot of people queing in line for this movie outside the Kino-cinema. I heard Spanish, English, German and something else I can't remember, while I was waiting to be let in. It made me realize this festival is attracting people from lot of different places, that this festival is important.

The film is about Ian, a scientist on the go to prove the evolution theory by doing research on eyes. No eyes are the same among humans. And so one night he bumps into Sofi, which in all is a big contrast to him is a very spiritual person. Despite of that they are drawn to each other & become a couple. But everything is not a bed of roses..

I will not reveal more, for you who hasn't seen it. But the entire film if full of contrasts, very questioning in its tone regarding to believe or not believe in something bigger. In many films that carry a similar theme in regards to spirituality, movie makers usually end up in some kind of New Age stream (kind of like "Dragonfly" from 2002.). So in that sense, nothing is new. I would dare to challenge the director who would take on either Christian, Jewish or Muslim spirituality for real. But I guess it feels easier to portray something rather "vague" since then there is no personal interferance from a divine being that is considered personal. But if you have seen such a film, give me a tip.

But the film asks very valid questions about life anyway. What moments count? Would life have been different in case this or that had come to pass a minute earlier or later? In what ways do humans limit themselves by having a faith or relying solely on science? Is there room for both or is it just a case of conflict of thought? These are a few things that this film deals with, which I believe would be healthy for people in general to give a thought once in a while. Most of us live only in the immediate presence without any thought of future consequenses of our actions.

So I think I will give this film a 3/5. Worth watching though there are flaws.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar