tisdag 21 oktober 2014

Höstens drottning... / The Autumn-Queen...

Ok, jag erkänner. Akrylfärg tycker jag är svårt. Det är just därför som jag behöver träna, det blir ju inte bättre av att bara klaga, eller hur? För någon dag sedan fick jag bara för mig att hösten var väldigt närvarande. Löv föll från träden, vinden tog tag och det kom lite regn till och från. Årstider är fascinerande.


Härliga tider! / Good times!

Den här gången bestämde jag mig för att arbeta mycket med en palettkniv och sedan finjustera det som... behövde justeras (i mitt tycke). Så det blev stora ytor färg och rätt så djärva blandningar. Jag är inte så van vid det smått abstrakta - så det kändes lagom utmanande. Jag bestämde rätt tidig att det skulle vara en kvinna med, hösten och något mer. Kanhända jag lyssnade på Within Temptations "Ice Queen" en gång för mycket? Sången var stor inspiration till den här tavlan.


Snabba drag med kniv och pensel. / Swift strokes with brush and knife.

English:

Ok, I admit. I find acrylics hard. That's why I need to practice, no change no matter how much I complain, right? A day or so ago I just got the feeling that Autumn was very present. Leaves fell from the trees, the wind took hold and rain sprinkled to and fro. Seasons are fascinating.

Från spiralen går det från grönt till brunt. Löven ändrar färg.
/ From the spiral it ranges from green to brown. The leaves shift in colour.


This time I decided to work a lot with a spatula and then make adjustments... when such were needed (in my opinion). So there were big surfaces with colour and pretty bold mixtures. I'm not used to the slightly abstract - so it felt like challenging enough. I decided on an early stage that I should include a woman, Autumn and something more. Perhaps I've listened to Within Temptation's "Ice Queen" one too many? That song has inspired this painting greatly.


Höstens drottning. / The Autumn-Queen (2014)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar