onsdag 22 oktober 2014

Nu är utställningen i full gång. / Now the exhibition is in full swing.

20/10 - 23/11, 2014
C.F. Eldstig.
Utställning. / Exhibition.
Friskis & Svettis Café.
Pjäsgatan 8, Landskrona.
(Sweden)


Idag var jag till Friskis & Svettis för att hänga upp mina tavlor. Det skulle finnas risk för regn så jag stoppade mina 14 tavlor i en Ikeapåse och en till Ikeapåse ovanför som "tak". Väl framme i receptionen fick jag uppge vem jag var för att sedan sköta mig själv medan jag placerade ut tavlorna. Jag hade en lista med titlar och eventuellt pris men kom efterhand fram till att jag inte kunde placera tavlorna i nummerordning. Det kändes inte "rätt" helt enkelt. Kalla det för konstnärs-föraning. Sedan hade en annan konstnär jag känner tipsat om att ställa tavlorna efter färgmönster. Det var också något jag testade lite.

Receptionisten som jag talade med, som hördes väldigt norrbottnisk på dialekten, verkade nöjd och engagerad över utställningen. Hon var förvånad över att jag fick plats med så många tavlor i den Ikeapåsen. Kanske Ikea gör bra påsar för målardukar?

Dubbelpåse! / Double-bag!

Var är Christian...? / Where is Christian...?

Där är han! / There he is!

När allt var på plats fick jag klippa ut titlarna och fästa dem med häftmassa vid rätt tavla. Lite pyssel men samtidigt ett kul moment vid utställningsarbetet. Jag fäste också en lista med titlarna och en kort presentation av mig själv. Det är alltid bra att göra, för att koppla ett ansikte till det man ser. Rummet är som ett litet långt rum med glasväggar ut mot gatan. Bord och stolar är placerade som små öar, så jag antar att det rör sig lite folk där. Känslan av att människor kopplar av efter träningspass i caféet och vilar ögonen på min konst är ju såklart skojigt. 

"Det ser ganska bra ut," tänkte jag innan jag packade ihop mina grejer (häftmassa, sax & annat). Jag tror jag har fått en bra vidd på variationen i det jag gör. Inte bara det, utan rent färgmässigt kändes det ganska enhetligt, med tanke på tipset jag fick. Nu är mörkare bilder i en grupp, medan de med starka färger står tillsammans. Förhoppningsvis känner de som tittar på dem att det känns lika bra som jag tyckte. Tidigare har jag varit med på en rad samlingsutställningar men nu är det bara jag. Tack Friskis & Svettis som gav mig den här chansen! Och alla ni som vill, kan och får komma - varmt välkomna!

Felberäkning med självutlösaren. / Miscalculation with the self-timer.

Den första utställningen helt själv. / The first exhibition solely by myself.

Förhandstitt nr 1. / Sneak preview no 1.

English:

Today I went to Friskis & Svettis to place my paintings. There would be chance of rain so I put my 14 paintings into an Ikea-bag and another Ikea-bag on top to serve as "roof". Well inside I gave my name in the reception and was left pretty much to care for myself as I placed out the paintings. I had a list with titles and an eventual price but gradually realised I couldn't place the paintings in numerical sequence. It didn't "feel" right. Call it an artist's hunch. Another artist I know had tipped me off to place the paintings after colour-scheme. So I tried that a little too.

The receptionist that I spoke to, which sounded very North Westrobothnian in her dialect, seemed pleased and committed about the exhibition. She was a tad surprised that I could fit so many paintings inside that Ikea bag. Perhaps Ikea makes good bags for canvas?

                                                            Fjorton titlar. / Fourteen titles.

 Förhandstitt nr 2. / Sneak preview no 2.

 Du har inte sett någonting... / You have seen nothing...

When all was in place I cut out the titles and stick them by the right painting using blu-tack. Some pottering but at the same time a fun moment in the exhibition process. I also put a list with all the titles and a short presentation of myself. It's always good to do, to connect a face to what you are seeing. The room is like a small long room with glass-walls towards the street outside. Tables and chairs are placed like small island, so I guess there are people moving around the area. The feeling of people relaxing in the café after a hard work-out, resting their eyes upon my art is of course fun.

"It's looking pretty good", I thought before I packed my things in the Ikea bag (blu-tack, sissors & stuff). I believe I have included a great width and variation of what I do. Not only that, but purely speaking colours it felt like a great unison, considering the tip I got. Now the darker paintings reside in one group, whereas those with brighter colours stand togheter. Hopefully those who will see them feel the same way I did about that. Earlier I have only been a part of a larger exhibition collections but this time it's only me. Thanks to Friskis & Svettis that gave me this chance! And to all of you who are willing, able and allowed - warmly welcome!


                                  Jag gillar verkligen de här hyllorna. / I really like these shelves.

Varmt välkommen! / Warmly welcome!

Om man tittar noga ser man tavlorna genom fönstren.
/ If you look closely you can see the paintings through the windows.

1 kommentar:

  1. Kul! Grattis älskling! Hoppas många kommer och kikar. Och hittar till din blogg med. :-)

    Pernilla

    SvaraRadera