onsdag 7 maj 2014

Kymriska är det nya svarta. / Welsh (Cymric) is the new black.



Det här är andra gången som jag försöker mig på kymriska i en video, inte helt lätt. Men det är väldigt intressant. Jag önskar jag kunde det mer flytande. Inte nog med att jag behöver få melodin rätt, men det hade varit bra att kunna ett mer "kodat" språk om jag t ex behövde tala om hemligheter med min fru. Barnen är rätt små än, så för tillfället glider vi in på engelska om det är något särskilt (födelsedagspresenter till dem) som vi behöver diskutera. Men när de väl lär sig engelska så är det lite kört. Kymriska är också så pass ovanligt att det kan komma till nytta i andra sammanhang. Jag tänker mig sport eller spel kanske...? Sedan sägs det vara lättare att tillägna sig Tolkiens alvspråk Sindarin (det som talas av Elrond & Galadriel), eftersom det är baserat på kymriska.

English:

This is the second time I've tried my Welsh in a video, not entirely easy. But it's very interesting. I only wish I could speak it more fluently. Not only do I need to get the melody right, but it would be nice to know a more "coded" language if I, for instance, would need to talk about secrets with my wife. The children are still small, so for time being we switch to English if there is something special we need to discuss (like birthday presents for them). But once they will learn English we are smoked. Welsh is also unusual enough to be used in other settings too. I'm thinking sports and games...? It is also said that it is easier to aquire knowledge of Tolkien's elven language Sindarin (spoken by Elrond & Galadriel) since it's based on Welsh.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar