onsdag 28 maj 2014

Gruvliga syner. / Gruesome visions.


Snabb skiss först. / Quick sketch at first.

Jag fick en sådan lust att göra något fantasirikt för några veckor sedan. Efter att ha läst en mycket inspirerande intervju med danske illustratören Jesper Ejsing i speltidningen "Brikker & Bræt" började jag fantisera om en typisk trollkarl/svärd-kämpe. En kämpe som försöker ta sig ut från mörka, underjordiska gångar men plötsligt förstår att han förföljd av en gast!

Tusch! / Ink!

Det här greppet använder jag mest när jag lägger färg. Man ska försöka vara väldigt lätt på handen.
/ I use this grip when I put layers of colour. You should try to be very easy on the hand.

Jespers bilder är helt fantastiska. Det som inspirerade mig mest för tillfället var hans känsla för ljus och skugga (de monster som han målar är inte heller dåliga). Så blir det även för mig med den här bilden. Jag kommer att utgå från ljuspunkter och arbeta därefter. Allt som ljuspunkterna belyser ger en effekt, som jag ska försöka visa. Ju närmare ljuset, desto klarare färger. Precis som motsatsen med mindre ljus.

Det första ljuset kommer nedifrån, jag tänkte mig att lava, eld eller något liknande som kastar ljus upp mot de långa väggarna. I dessa grottor tar man sig fram på smala stigar. Skallarna visar att det inte alltid går att ta sig ut. Det andra ljuset kommer från gasten, ett spöklikt ljus med grönt och blått som svag bas. Sedan lade jag till en väldigt liten ljuskälla, i utgången längre bort på stigen. Symboliskt talat, även om det är mörkt så finns det en utväg någonstans. Så här lagom djupt, jag vet.

 Nu är grunden för ljuspunkterna satta. Svaga nyanser än så länge.
/ Now the base for the luminous spots is finished. Soft tones so far.

Bygg på med färger. Med eld ska man börja med gult, längre upp brandgult och allra längst upp rött.
/ Build with colours. With fire you start with yellow, further up orange and at the top - red.

För den här bilden började jag med blyertsskiss, som sedan fylldes i med tusch till viss del. Sedan lade jag försiktigt färg i olika lager för att skapa effekt. Ett sådant arbete med färger tar längst tid. Jag brukar lägga toppen av pennan mellan pek- och långfingret - så får den löst ligga och vila. Det var ett "trick" som jag lärde mig av en engelsk konstnär (Duncan Phillips). Det kräver en del tålamod men det är väl värt att vänta på resultatet. Tonerna mellan färgerna blir inte heller så skarpa när man gör så här.

Utomhus skissande. / Outdoor sketching. 

Ljuset börjar smälta ihop sakteligen. Om det är en ljuspunkt i förgrunden (spökljus) så är det viktigt att den inte smälter ihop lika skarpt med andra ljuspunkter.

/ The light is slowly melting together. If a luminous spot is in the foreground (ghost light) it's important that it doesn't melt together as sharp with other luminous spots.

"Spökljuset" har en svag bas av ljusblå färg. Sedan läggs ljust grönt med lite gult i tunna skikt. Det brandgula ljuset har bas i gult längst ner. Sedan lade jag på brandgult och rött ju längre upp mot klippkanterna jag kom. På vissa håll kastas det ljuset upp mot klipporna, då får man lägga försiktiga punktmarkeringar av rött och brunt mot stenfärgerna. Det är viktigt att en del av ljuspunkterna avspeglas i omgivningen, såsom rustning, kläder och annat. Det jag brukar göra då är att lägga svaga nyanser av ljuspunkternas starkaste färger där jag anser att ljus träffar, och sedan lägga på mark,- hud-, eller stenfärg, t ex. Sedan fylla på med ljuspunktsfärger igen. Ofta blir det bra. Ibland blir det pannkaka. Så länge man vet VAD man gör så är det ingen större fara. Det är när man målar/ritar på känsla enbart som det kan bli lite galet.

En mängd färgers samsas i grottan. Ett tips är att lägga några svaga lager blå & brun på svagt svart.
/ Plenty of colours get along in the cavern. A tip is to put layers of blue & brown on thin layer of black.

English:


I got a strong urge to do something within the Fantasy range a couple of weeks ago. After reading a very inspiring interview with Danish illustrator Jesper Ejsing in gaming magazine "Brikker & Bræt", I began fantazising about a typical wizard/sword and sorcerer fighter. A fighter trying to make his way out through dark cave passages, only to find out that he's being followed by a ghoul!


 Ljuset från gasten faller på golv, rustning och annat. Men bara från en sida. Grön färg är nyckeln!
/ The light from the gouhl falls on flooring, armour and other things. But only from one side. Green is the key!

En antydan till mörkare färg bör finnas längre bort. Det skapar mer djup i bilden.
/ An indication to darker colour should be noticed further away. It creates depth to your image.

Jesper's images are simply fantastic. What is most inspiring for me at the moment was his feel for light and shadow (the monsters he creates are not bad either). The same goes for my own image. I will start two luminous spots and take it from there. Everything the luminous spots highlight creates an effect, that I will try to show. The closer to the light, the brighter the colours. The opposite is true with less light.

The first light comes from below, I was thinking perhaps lava, fire or something of the sorts that project light on the tall walls. Through these caves you proceed on narrow paths. The skulls show that you don't always make it out. The second light comes from the gouhl, a ghost-like light with green and blue as a thin base. Then I added a smaller luminous spot, at the exit further down on the path. Symbolic speaking, even if it's dark there's an exit somewhere. That's deep enough for you, I know.


Det blev ganska mjuka nyanser. / The tones became pretty soft.

Skum vinkel. / Weird angle.

For this picure I began with a pencil sketch, which partly was inked. Then I put careful layers of colours to create effect. The work with colours in that technique is time-demanding. I tend to let the end of the pencil rest casually between my index-, and middle-finger. It is a "trick" I learned from a British artist (Duncan Phillips). It does require an ammount of patience but it's well worth the effort and wait. The tones between colours do not tend to be as sharp if you follow this tip.

Till sist blev jag ganska nöjd. Dags att använda fixativ. / I got satisfied at last. Time for some fixative.


Se till att det är god ventilation när du använder spraj. Lite giftigt liksom. / Make sure you work in proper ventilation envirnoment with spray. Kind of toxic.

The "ghost light" has a soft tone of light blue. Then added is light green with some yellow to enhance. The orange light has its base in yellow, then orange and soft red the closer you get to the edge of the cliffs. Certain areas of stone have the light reflected upon them, then you can apply careful luminous spots of red and brown to contrast stone-colours. It's important that the luminous spots are somewhat reflected in the surroundings, such as armour, clothes and what have you. What I use to do then is to put soft tones of the strongest luminous colours where I sense the light will hit, then add ground-, skin- or stone-colour for instance. And then fill in with luminous spot colours again. Often it turns out good. Sometimes not. As long as you know WHAT you are doing you are ok. It's when you paint or draw upon pure feeling things can get a bit out of hand.

Tyst bakhåll. / Silent ambush (2014).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar