fredag 9 maj 2014

Den sköra enheten. / The fragile unity.

Tänk om alla kunde leva lyckliga liv och vara lyckliga hela tiden? Skulle det vara möjligt, skulle det vara något bra? Alla var överens om allt och konflikter löstes med kramar. Kanske människor behöver ha lite friktion i sina liv för att känna att de är människor. Jag vet inte. Idag fick jag en bild i huvudet om enhet (symboliserat genom en man och en kvinna), som splittrades i sig själv. Bilden gjorde mig lite ledsen men jag tyckte att det var en kraftfull bild - som skulle kunna te sig bra som en målning.

English:

What if everyone could live happy lives and be happy all the time? Would that be possible, would it be a good thing? Everyone agreed about everything and conflicts were solved with hugs. Maybe people need to have some friction in their lives in order to be human. I don't know. Today I got this image in my head of unity (as symbolized by a man and a woman), that divided itself. It made me kind of sad but I thought it was a powerful image - to be transformed into a painting.


En snabb skiss på stadsbiblioteket i Malmö.
Quick sketch at the city library in Malmö.

Jag har ett par halvfärdiga eller knappt påbörjade tavlor som jag brukar måla om när jag känner att jag inte kommer varken fram eller tillbaka i den konstnärliga processen. Så blev det ikväll. Jag försöker bli bekväm med akrylfärg. Det som är bra med den är att den torkar snabbt, men jag tycker inte att den är lika lättarbetad som oljefärg. Någon som har tips på hur man ska börja gilla akryl?

I have a couple of half-finished or just barely started painting that I'm in the habit of painting over once I feel that I can't get either forward or back in the artistic process. That was the case tonight. I am trying to get comfortable around using acrylic paint. To its benefits it dries fairly quickly, but I don't think it's as easy to work with as with oil-paint. Someone who has a great tip on how to begin liking acrylics?



Som alltid är det i början en massa konstig färg. Men jag har en tanke med det...oftast. Den här idén liksom drev mig ganska snabbt att få till något resultat. I början är det bra att markera ungefär vart du vill ha saker på tavlan. Det gör det hela ganska mycket enklare.

As always there are a lot of strange colours in the beginning. But I have a reason for it...most often. This idea sort of drove me rather to get results fast. In the beginning it's good to mark out where you want things to be in the painting. That makes the rest of the job so much easier.


Helt ok grund. / The basics are ok.

Det är lite avvikande för mig att måla naket, men jag bestämde mig för att göra det för den här tavlan. En av sinnesbilderna av enhet för mig är Bibelns berättelse om Adam & Eva, kunskapens träd. Ett träd med många grenar men ändå en enhet i symbios inom organismen. Det som jag ville skildra är det traumat när enhet på något sätt spricker.

It's quite out my element to paint naked people, but I decided that for this particular painting. One of the figuration of unity to me is the story in the Bible about Adam & Eve, the tree of knowledge. One tree with many branches but still a symbiotic unity within the organism. What I wanted to picture was the trauma when unity in some way cracks open.

Väldigt suddigt. / Very blurry.

Först tänkte jag nästan behålla den så här, som en helt skum impressionistisk representant. Men jag kände att jag behövde kräva lite mer av idén, motivet och temat.

At first I thought about keeping it this way, sort of a weird impressionistic represantant. But I felt I had the need to demand more of the concept, the motif and theme.

Snart klar, på en kväll. Helt otroligt! / Almost done, in one evening. Totally unbelievable!

Fast det var svårt att få till den precis som jag ville så gillade jag den matta färgen. Motivet är också så pass grovhugget som temat, det passade in. Nu gällde det att få den lite mer levande. Jag brukar blanda vitt med den färgen som det gäller, i det här fallet brun, för att få en mer spännande balans mellan skugga och ljus.

Although it was hard to get it the way I wanted I liked the matt colours. The motif is also as rough-hewn as the theme, it fit right in. Now I needed to make it come alive a bit. I usually mix white with the colour in question, in this case brown, to get a more exciting balance between shadow and light.

Ljus färg och vitt gjorde susen. / Light colour and white did the trick.

Jag tycker att den blev intressant och kom riktigt kom fram på duken. Bilden gör mig fortfarande lite nere men det är kanske något som jag håller på att bearbeta. Ibland är det lättare att uttrycka sig genom andra former än...ja, samtal kanske. En del skriver dikter, någon gitarrist spelar ett långt instrumentalt solo. Jag använder penslar! Låt oss alla arbeta på att få lite mer enhet med oss själva och de vi har omkring oss.

I think it turned out interesting and really emerged on the canvas. The image still makes me a little blue but maybe there's something I need to process. Sometimes it's easier to express yourself through other mediums than...well, talking perhaps. Some write poems, some guitarist plays a long instrumental piece. I use brushes! Let us all try to work on getting more unity within ourselves and those around us.




X

Splittring. / Division.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar