fredag 2 maj 2014

Deutschland!



Då var det tysk-tid. När det var dags för högstadiet & gymnasiet så var tyska det språk som jag valde framför både franska och spanska. Då var valmöjligheterna inte lika stora som de är nu för ungdomar i skolan. Men jag trivdes ganska bra med tyska, i bägge omgångarna som jag studerade det. Fast vid en tidpunkt i grammatiken körde jag fast och så gick det lite utför med kunskaperna. Jag tror att ifall det hade varit fokus på konversation istället för glosor kanske jag hade tillägnat mig språket mer och bättre. Efter skoltiden har jag nästan inte alls använt tyska, det har inte funnits någon naturlig anledning. På olika jobb så har det dock blivit aktuellt. Men hemligheten är att jag mestadels kan tyska i presens, och med en hel del luckor i ordförrådet!

English:

And so it was German-time. When I was to choose language in both secondary, & high school I chose German above both French and Spanish. Back then, the options were not as great as they are today for young people. But I rather enjoyed German, both turns where I studied it. But at one time in the grammar I was stuck and after that my knowledge was on a downhill path. I believe that if the focus had been on conversational German rather than on vocabulary tests I might have closed in on the language better. After my time in school I've almost never used it, apart from here-and-there moments on different jobs. But my big secret is that I mostly know German in only in the present tense, with huge gaps in the vocabulary!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar