måndag 31 mars 2014

Stilla födelsedag med chans på konst. / Quiet birthday with a chance for art.




Idag är det födelsedag, min födelsedag. Allra helst skulle jag velat haft en riktig vän-fest som Bilbo hade på sin etthundraelfte födelsedag - med dekorerade träd, musik, sång, fyrverkerier och ett gäng vänner som roade sig kungligt. Eller varför inte som ett av mina favoritverk av Rodney Matthews; "På en sagoberättares kväll". Öppen eld i spisen, mat på bordet och ett stop Guiness, medan man lyssnar på muntliga historier. Men det mesta pekar på att det idag blir en väldigt stilla födelsedag. Det blir väl lite så när man blir äldre, samt inte kanske har så mycket vänner som Bilbo. Det kan väl bli bra ändå, såklart. Finns det tårta är det fantastiskt.

Idag ska jag också på provspelning för den uppkommande performance konstprojekt av den finländska konstnären Henna Riika Halonen. Jag har aldrig varit registrerad på den svenska statistsidan statist.se men jag gjorde det häromveckan och fick positivt svar på det första jobbet jag sökte. Det har aldrig hänt med de otaliga lärartjänster jag har sökt. Performance konst är mycket speciellt och jag vet inte ifall jag passar i rollen än. Men jag ska på provspelningen ändå, bara det är en nyttig erfarenhet.

English:

Today is a birthday, my birthday. Most of all I'd like a proper friend-party, like Bilbo had on his onehundred and eleventh birthday - with decorated trees, music, singing, fireworks and a bunch of friends who enjoyed themselves royally. Or why not like one of my favourite works by Rodney Matthews; "On a storyteller's night". Open fireplace, food on the table and a pint of Guiness, while listening to oral tales. But most things suggest that today will be a quiet birthday. I guess that happens as you get older, as well as not having tons of friends like Bilbo. It can turn out nicely anyways, of course. If there is cake it is splendid.

Today I have also an audition for the upcoming performance art project by the Finnish artist Henna Riika Halonen. I have never registered on the Swedish extras page statist.se before but I did last week and got a positive response on the first job I applied for. That has never happened with the countless teaching jobs I've applied for. Performance art is very special and I don't know if I'm right for the part. But I am going to the audition anyway, that alone is a good experience.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar