måndag 3 mars 2014

Att klippa i konsten. / To cut art.





Vad är konstnärens roll? Och vad är konstens roll? Är det att underhålla enbart, eller kan det finnas fler förtjänster? Jag tänker mig att konst ska kunna få vara bara fin och njutas av. Det är en del av drivkraften för många konstnärer inom sina genrer. Det som säljer eller som konsumenter vill ha måste ibland på något sätt också finnas med hos den som skapar, annars blir det ingen förtjänst för den möda som läggs ner. Det är därför som många som målar t ex, gör motiv som folk "vill ha" och är lättillgängliga - byggnader, idylliska skärgårdar eller solnedgångar. Musiker brukar finna samklang med sin publik lite bättre, eftersom mycket musik och sånger som skrivs handlar om mycket som lyssnarna också går igenom. Men även här, kan man verkligen skriva vilka typer av sånger som helst?

Historiskt finns det andra bilder av konsten, konstart som något farligt och inte önskvärt. Hur kan konst ens betraktas som farligt? Det är ju bara människor som spelar teater, målar eller sjunger sånger. Egentligen borde det inte vara farligt. Farligt för mig bokstaveras vapen. Om en klunga människor började attackera sin omgivning med vapen helt besinningslöst skulle jag klassa det som farligt.

Fast minst lika farlig är konsten, ifall den på något sätt får grupper av människor (ofta i en ledande ställning) att känna eller tänka på ett sätt som verkar främmande för dem. "Noli tangere circulos meos (rubba inte mina cirklar)", som Arkimedes uttryckte det. Det känns såklart obekvämt att få något ifrågasatt eller omskakat. Ofta rör det sig om en tankekultur, ett sätt att definiera ett samhälle, grupp eller idé. Den kan upprätthållas av ett tyst samförstånd. Så länge som människor håller sig på sin sida av barrikaderna, så att säga, finns det ingen anledning till oro. Men konstnärers verk har ibland och i olika tider använts av olika rörelser/grupper eller blivit använda av konstnärerna själva, för att peka på avvikelser mellan teori, normativa förhållningssätt/föreställningar och verklighet.

Nedan är en liten lista på konstnärer som blev kritiserade och/eller censurerade av personer med makt. Så vad är konstens roll? Jag tycker nog att konst ska få vara fin, men samtidigt få användas för att peka på sakers tillstånd ifall det finns fog för det. De konstnärliga uttrycksformerna når djupare in i människans inre än regelverk, paragrafer eller motargument ofta gör. Det är kanske därför som det är så effektivt?

English:




What is the role of the artist? And what is the role of art? Is it there only to entertain or are there other virtues? I imagine that art must be allowed to be beautiful and for people to enjoy. I believe it is a part of what drives many artists to do what they do in many genres. Whatever sells and what consumers want must also be a part of the artistic process for those who create with art, to make it worthwhile and profitable. That's why many painters paint things that people "want" and are easily accessable - buildings, idyllic archipelagos and sunsets. Musicians tend to be in better unison with their audience in one aspect, as their songs often deal with stuff that the listeners go through. But even so, can you really write songs about everything?

Because historically, another picture of art emerges, art as something dangerous and unwanted. How then, can art even be considered to be dangerous? It is just a group of people doing acting, playing music or painting paintings. It shouldn't be dangerous per se. Dangerous for me spells people weapons. If a crowd of people running around with weapons, attacking their surrondings with a vengeance I would consider that dangerous.

But art can be just that dangerous, if it causes people (mostly in a leadership position) to feel or think in a way that is distant for them. "Noli tangere circulos meos (do not disturb my circles)", as Archimedes put it. Of course it might be uncomfortable to have your views and world questioned. Often there's a thought-culture behind it; a way of defining a soceity, group or idea. It is maintained by a silent consent. As long as people stay behind their side of the barricades, so to speak, there is no trouble and no reason to worry. But the works of artists have sometimes throughout history been used by different groups/movements or by the artists themselves, to show divergences between theory, prescriptive policies and reality.

Down below is a list of different artists that in some way have been criticised and/or censored by those in power. So what is the role of art? I think that art should be allowed to be beautiful, but at the same time be enabled to bring to light the state of things, if it's called for. The artisitc forms of expression reaches deeper down inside a person than set of regulations, paragraphs or counter-arguments ever will. Perhaps that's why it's so effective?


Agusto Boal
En skådespelare (samt poet, regissör & politisk författare) från Brasilien. Under militärstyret på 1960-talet blev han obekväm med saker som forumteater. Det var en form som kom att kallas "de förtrycktas teater", då publiken involverades mer än i traditionell teater - för att ingripa i handlingen för att få ett slut som var till fördel för dem i underläge. Det kunde ju ge vanliga människor idéer, så Agusto greps, torterades och fick leva i exil i Argentina under många år.

An actor (as well as poet, director & political writer) from Brazil. During the military reign during the 1960's he became an uncomfortable figure through mediums such as forum theatre. It was a form of acting which went under the name "theatre of the opressed", the audience is more involved than in traditional theatre - to intervene in the plot to have an outcome more in favor of those who were inferior in the drama. That could give the ordinary man ideas, so Agusto was arrested, tortured and was forced to live in exile in Argentina for many years.


Ai Weiwei (艾未未)
Konstnär från Kina, kontroversiell för sin tydliga kritik av det kinesiska styret och kommunistpartiet. Har arresterats och varnats på väldigt vaga grunder, som på något sätt rättfärdigats av styret. För tillfället är Ai förbjuden att resa utomlands. Trots trots sin husarrest har han relativ frihet men är säkerligen övervakad.

An artist from China, controversial for his outspoken critisicm of the Chinese rule and the Communist Party. He has been arrested and warned on very vague grounds, which in a way has been justified by the reign. For the time being Ai is forbidden to travel abroad. Despite being in house-arrest he enjoys relatively freedom but is surely monitored.


Sixto Rodriguez
Musikern Sixto blev ovetandes en symbol för motståndare till apartheidregimen i Sydafrika under 1970- och 80-talen. I dokumentären "Searching for Sugar-man" berättas bland annat att de styrande praktiskt repade sönder vissa sånger på Sixtos LP-skivor för att de ansågs innehålla ett budskap som stod i kontrast till den tankekultur som rådde i landet.

The musician Sixto become a symbol for resistance against the Apartheid-regime in South Africa during the 1970- and 80's without his knowledge. In the documentary "Searching for Sugar-man" it is revealed that people in charge actually scratched some of the songs on his LP's since the content was considered in contrast to the thought-culture that was predominant in the country.

Vladimir Vysotsky (Влади́мир Высо́цкий)
En egensinnig skådespelare, poet och sångare från Moskva. Han skrev över 600 sånger under sin karriär (1964-1980) och många av dem var skärande satiriska mot Sovjets regim. Eftersom han var populär bland folket och sjöng om sådant som de kunde relatera till (även krigsveteraner i Sovjets armé) - var det svårt att komma åt honom för de styrande. Men de tystade aktivt honom då han inte fick ge ut sina sånger på det monopolägda skivbolagen. Mycket släpptes först efter både hans och Sovjetuniones död.

A wayward actor, poet and singer from Moscow. He wrote over 600 songs during his career (1964-1980) and many of them were cutting satirical towards the Soviet regime. Since he enjoyed huge popularity among the common people and sang about things they could relate to (even war-veterans of the Soviet army) - so for the rulers he was elusive. But they silenced him actively by refusing him to publish songs since the Soviet record industry had Monopoly on all music. Much was published first after the death of both him and the Soviet Union.


Landskrona teater. Länge leve konsten! / Landskrona theatre. Long live art!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar