onsdag 5 mars 2014

När prickar blir bilder / When dots become images.

 Man kommer inte långt utan en penna. / You don't get very far without a pen.

Prickar! / Dots!


Det händer titt som tätt att jag sitter och bara gör konstiga mönster med den penna som finns till hands ibland. Kanske inte direkt för att jag har tråkigt, men kanske för att det är kul eller att vardagen får vänta en liten stund. Det händer oftast på tåg- eller bussresor här i Skåne. Oftast är det bara mönster utan riktig början eller slut. Bara linjer.

Men så finns ju de traditioner av mönster av estetik och målmedvetenhet som har stolthet i symmetri. De äldre dekorationsteknikerna från de nordiska och keltiska områdena, i synnerhet. Dekorativa, spännande och populära i vår nutid också. Man kan se användandet av dessa mönster i de mest varierande sammanhang. Jag har sett det på restauranger, skivomslag - speciellt nyhedniska hårdrocksgrupper, reklamtryck, gravstenar bland annat. Det fascinerar helt enkelt människor i vår tid som på något sätt vill koppla till äldre historia. De olika stilarna har olika namn, djurornamentik faller inom kategorin Osberg-, Borre-, Mammen, Ringerike-, eller Jellingstilarna. Exempel på den finns att beskåda på olika föremål, såsom Vangstenen i Oppland flyke (Norge), Osbergskeppet på Vikingaskeppsmuséet i Roskilde (Danmark) och många runstenar i Upplands län (Sverige).

 Grundmönster. / Basic pattern.

 Lägg till den femte pricken. / Add the fifth dot.

Galet många prickar! / Plenty of crazy dots!

Arkeologiska fynd har visat en rik ornamentik på både vardagsföremål såväl som vapen från områden där vikingar har härjat eller verkat. Vikingar var inte enbart krigare som fick munkar att bedja: "från nordmännens raseri, bevare oss, Herre Gud.", främst belagt i skrift från Karl Den Skalliges antifonarium från 800-talet. Bevisen på att många var skickliga konstnärer och använde smide, stenhuggning eller annat för att uttrycka det, går som en röd tråd i deras hantverk.

På samma sätt finns väldigt liknande traditioner i de områden som kallas för ”keltiska” (Brittiska öarna, Bretagne och i viss mån (tidigare) nordligaste Spanien. Deras tidigaste konstnärliga uttryck såg lite annorlunda ut, från Bronsåldern och framåt. Det som demonstreras i det här inlägget är lite av sinnesbilden för många, ungefär vad keltisk konst representerar.



När ramen är på plats, börja så smått i det okända. / 
When the frame is in place, start slowly into the unknown.

Just Irlands kuster och stora delar av England var föremål för ockupation av vikingar. Dublin, York och Kylesku är bara några exempel på platser som faktiskt grundats av danska och norska vikingar. Historien har visat att ockupanter och de som blir ockuperade naturligtvis påverkar varandra. Så konstformer från olika folkslag borde ju också påverka varandra, vilket särskilda flätmönster klart och tydligt påvisar, eftersom snarlika mönster finns från både irisk-skotska-engelska och vikingatida gravar.

Så hur kan man göra snygga flätmönster själv då? Det finns en mängd instruktioner på internet, både lätta mönster och helt galet komplicerade sådana. Jag valde att dela en lättare variant som kräver lite övning, men när det ”sitter” så är det kul att kunna. Visst vill du glänsa lite extra när du skriver ett födelsedagskort nästa gång? Den här varianten är uppbyggt kring prickar, ett mönster som är sex prickar brett och fyra prickar högt på papperet. När prickarna är utsatta kan man ”se” fyrkanter i mönstret. I dessa sätts en femte prick (så att det ser ut som en femma från en tärning).

Hur ska det här gå? / Where will this end up?

Nu är det dags att sätta igång! För att bygga flätmönster så handlar det om en över, en under, hela tiden. Det tog en stund innan jag förstod hur det hängde ihop. Man gör liksom grova linjer. Jag fick tipset att börja längst ner i hörnet, men det går bra att börja vart som, så länge som man har koll på vad man gör. Ett grundtips är att när linjen når en ”vägg” (med andra ord; ramen eller en annan linje) så måste den svänga. Det är också viktigt att följa prickarna. De är din enda "säkerhet" när du gör ett flätmönster. 

Bara man följer prickarna är det lugnt.
/ As long as you are following the dots you are ok.

Över, under. / Over, under.

Sakta men säkert kommer det fram. Som sagt kan du behöva göra detta några gånger innan det känns logiskt eller blir som du vill. När själva mönstret är klart är det dags att städa, fyll i ramen på utkanten så att den följer linjerna och fyll ut där det behövs för att trimma kanterna. Sedan fyller du i hålrummen i själva mönstret. Klart! Lycka till, och om jag kan, så kan du.




English:

Det börjar komma någonstans. / We are getting somewhere. 

Bestämd men försiktig, är ledorden. / The key-words are firm but careful.

Once in a while I find myself doing strange patterns with the closest pen I can find. Not perhaps becuase I'm bored, but rather since it's fun and holds back the everyday life and its trivialites for a moment. Usually it happens when I'm on the bus or train here in Scania. Mostly those are patterns without any given beginning or end. Just lines.

But then there are those traditions of patterns of esthetics and determination that take pride in symmetry. The older decoration techniques from the Nordic and Celtic areas, in particular. Highly decorative, exciting and popular in our own time too. You can see the usage of these patterns in the most varied settings. I've seen it in restaurants, record covers – especially neo-pagan metal bands, commercial and tombstones, among other things. It simply fascinates people in our time who in some way wants to make a connection to older history. The different styles have different names. Animal ornaments fall into the categories Osberg-, Borre-, Mammen-, Ringerike-, or Jellingstyles. Examples of those can be found on different objects, such as the Vang Stone in Oppland province (Norway), the Osberg Ship at the Viking Ship Museum in Roskilde (Denmark) and many rune stones in Uppland province (Sweden).

 Över, under. / Over, under.

 Över, under. / Over, under.

Håll koll på kanterna. / Mind the edges.

Archeological findings have shown rich ornaments on both everyday objects and weapons from areas where vikings have pillaged or lived. Vikings were as we know not just warriors who caused monks to pray: ”from the wrath of the Norsemen, save us, Lord God.” foremost supported in writing in the antiphonarium of Charles the Bald from the 700th century. The evidences are many that they in fact were skilled artist and used smithery, stone carving or other things to express their craftsmanship.

In the same way there are similar traditions in the areas called ”celtic” (The British isles, Brittony and in some extent (earlier) north of Spain. Their earlier artisitc expression looked a little different, from the Bronze Age and onward. What is demonstrated here in this entry is somewhat of a paragon for many, about what Celtic art represent.

Mållinjen! / Scoreline! 

Nu ska det trimmas lite. / Time to trim this.

The coastlines of Ireland and great parts of England was an object of occupation for vikings. Dublin, York and Kylesku are just a few examples of settlements founded by Danish and Norwegian vikings. History clearly shows that occupants and those who are occupied naturally have an effect on each other. So artforms from different cultures should then also affect each other, which certain braid-patterns clearly shows, since similar patterns have been found in both Irish-Scottish-English and viking graves.

So how can one do nice braid-patterns yourself? There are a lot of instructions on the internet, both easy patterns and cray complicated ones. I chose an easier variant that takes an ammount of practice, but when you've ”nailed it” it's fun to be able to do. Don't you want to shine a little extra the next time you are writing a birthday card? This variant is built up by dots, a pattern six dots wide and four dots tall on the paper. After the dots are marked you can ”see” square shapes. In those you put a fifth dot (making it look like a dice five).

Redan stor skillnad. / Already a big differance.

Now it's time to get down to business! To build braid-patterns it's all about one over, one under, all the time. It took me a while until I got it all together. You sort of make thick lines. I got the tip to start in the corner, but anywhere is fine as long as you know what you are doing. A tip is that when the line hits a ”wall” (in other words; the frame or another line) it has to turn. It's also very important to follow the dots. They are your only "security" when you do a braided pattern. 

 Hurra! / Horray!

Konstverk på Gaelige & runskrift. / Artwork in Gaelige & runes.

Slowly but surely it emerges. As I said, you might need to do it a couple of times before it makes sense or turn out the way you want to. When the pattern itself is finished it's time to trim the edges. Then you fill out the holes in the pattern. Done! Good luck, and if I can do it, so can you.



1 kommentar:

  1. Tack för en riktigt bra instruktion! Här kommer en länk till mitt resultat:
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=243079535899009&set=a.179753695564927.1073741827.175061896034107&type=1&theater
    Tack!

    SvaraRadera