måndag 13 juli 2020

Att bli mindre tam. / To be a little less tame.

Det måste börja någonstans. / It needs to start somewhere.


I april 2020 gick jag en gratis nät-kurs som hette "Blomstrande Kristna Konstnärer" via Facebook. En kurs som en viss Matt Tommey startade upp. Bokstavligen hundratals konstnärer inom olika arter från alla världens hörn tog den samtidigt. I ca 2 veckor kom det utmaningar (skapa något av vad du annars ser som skräp, till exempel), diskussioner och videosamtal. Det var mycket inspirerande och jag fick rätt mycket att tänka på. Både på gott och ont. Det mest positiva var att få ta del av andras bildvärldar, poesi, musikstycken och monologer. Också insikten att jag faktiskt var bättre än jag trodde. Några av mina bästa nya verk gjordes under den här kursen.



Grova inramningar av formen. / Rough outlines of shapes.


Under en av utmaningarna handlade också om att identifiera en lögn om sig själv. Efter en del mediterande och läsning drogs jag till Ordspråksboken 30:30. Lejonet som inte viker för någon. Jag tror jag har lite av ett inre lejon inom mig på något sätt. Men ett lejon som har tämjts av sociala koder och repressalier över ej önskvärt beteende. Ett lejon som hellre ska vara som en fluffig kattunge. Och så började idéer komma. Bilder. Känslor. Strukturer. Ord. Föreställningen blev att en del av mitt sanna jag är att resa mig från mitt tama lejon.



                                          
Jag ville inte ha ett mesigt lejon. / I didn't want a wimpy lion.


Preliminära titeln är "Lejon nere, men inte besegrat". Det låter lite pretiantiöst men tills en bättre titel kommer fram får den hänga med. Tänkte mig ett lejon som ligger på marken. Delen som är i skuggan är det tama. Den i ljuset har en lust att resa sig upp igen. Allt målades i akryl. Bruna, gula, röda och vita nyanser. Det var inte helt lätt att få till men jag blev rätt nöjd. Duken är också väldigt stor. 1X1 meter. Jag ska nog våga mig på att måla stort fler gånger. Jag kan, jag är vild och redo.  :-)


English:






In April of 2020 I did an online free course called "Thriving Christian Artists" on Facebook. A course that a certain Matt Tommey had set up. Literally hundreds of artists from all sorts of disciplines from all over the world participated at the same time. For a couple of weeks there were a series of challenges (for instance, create something that you'd otherwise view as rubbish), discussions and video conferences. It was really inspiring and I got a whole lot to think about. For good and bad. The most positive was to get to see other people's imagery world, poetry, music pieces and monologues. Also the realisation that I'm actually better than I initially thought. Some of my best newer pieces were created during this time.





During one of the challenges it was all about identifying a lie about yourself. After some meditating and reading I was drawn to the words from Proverbs 30:30. The lion who don't yield to no one. I do believe I have some of an inner lion within. But it might be a lion tamed by social codes and reprisals about non-wanted behaviour. A lion that should be more or less a fluffy kitten. And so the ideas begun emerging. Images. Feelings. Structures. Words. The notion entailed in me becoming my true self, would be to rise from me being a tame lion.


Klar (för mycket naturlig ljus på bilden.) / Finished (too much natural light on the picture).

The preliminary title is "Lion down, but not defeated." It sounds a bit pretensious but until a better title comes along I will stick with it. I thought about a lion lying down. The part in the shadow is the tame. The part in the light has a desire to rise up again. Everything is painted in acrylics. Brown, yellow, red and white nuances. It was not easy but I am quite satisfied. The canvas is also rather big. 1X1 meters. I will dare painting big more times. I can, I am wild and ready!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar