lördag 30 juni 2018

Marvel Avengers Station! ✨💭💬🎬


 En gigantisk reklambanderoll inne pĂ„ Ingelsta Köpcentrum i Norrköping.
/ A gigantic banner inside the Ingelsta Shopping Mall (Norrköping).

 Reklampelare. / Advertisment pillars.

Det finns en skillnad pÄ skostorlek mellan mig och Hulken.
There is a shoe-size difference between me and the Hulk.

Inte i centrum men en bit bort. / Not close to the city centre but some paces away.

Jag vill redan nu varna lĂ€sare för ganska hög nörd-nivĂ„ pĂ„ det hĂ€r inlĂ€gget. Det handlar om Marvels universum, superhjĂ€ltar och dĂ„ gruppen AVENGERS (eller HÄMNARNA, om man ska gĂ„ tillbaka till tiden dĂ„ svenska sprĂ„ket fortfarande hade sjĂ€lvförtroende). I ett par Ă„r har nĂ€mligen en omtalad utstĂ€llning kallad MARVEL AVENGERS STATION varit pĂ„ vĂ€rldsturnĂ©. New York, Peking, Las Vegas, Melbourne, Seoul, Paris, Moskva....och.....2018 i Norrköping! Det Ă€r överraskande nog inte första gĂ„ngen som just Norrköping kniper tillstĂ„ndet för sĂ„dana hĂ€r utstĂ€llningar. 2014 kom HARRY POTTER - THE EXHIBITION dit och 2011 var den pĂ„kostade DINOSAURIUM dĂ€r.

Jag fick nys om det för ett halvĂ„r sedan att den skulle dit. Det skulle bli sĂ„ perfekt! I Norrköping brukar vi mellanlanda nĂ€r det Ă€r resor upp till HĂ€lsingland Ă€ndĂ„, sĂ„ nu efter min och barnens minisemester uppe i Edsbyn stannade vi dĂ€r hos fruns slĂ€kt i ett par dagar. Vi skulle Ă€ndĂ„ hĂ€mta upp frun dĂ€r Ă€ndĂ„, innan vi skulle ta oss ner till Landskrona. Runtom i staden och i köpcentrum fanns stora plakat till reklam för Marvel Station. Det var överallt, i lokaltidningar och pĂ„ radion. SĂ„ det gick inte att missa. Det vi hade missat var intrĂ€despriset. Den hĂ€r sommaren lever vi lite pĂ„ budget sĂ„ entrĂ©n för hela familjen skulle bli alldeles för dyrt. Planen var dĂ„ att slĂ€ppa ivĂ€g supernörden helt sjĂ€lv (alltsĂ„... jag). OcksĂ„ att slĂ€ppa ivĂ€g nörden sjĂ€lv med GPS och bil inne i Norrköping. Det i sig var ocksĂ„ ett Ă€ventyr. Efter mycket OM men Ă€nnu fler MEN lyckades jag hitta en parkeringsplats nĂ„gotsĂ„nĂ€r i nĂ€rheten av Östgötaporten, dĂ€r utstĂ€llningen hölls.


Det gick inte att missa, hÀr var utstÀllningen. / There was no doubt, the exhibition was here.

x

Den affischen höjde förvÀntningarna. / This poster raised my expectations.

VÀldigt stort omrÄde för prylar. / Very big area for stuff and merchandise.

All reklam utanför Östgötaporten gav allt en lite större Ă€n livet kĂ€nsla. VĂ€l inne i byggnaden överraskades jag av hur öppet allt kĂ€ndes. Det fanns ett omrĂ„de som var som en presentbod, fylld av leksaker och samlarsaker för alla smĂ„ och stora superhjĂ€ltefantaster. Men det var nĂ€stan osmakligt dyra grejer. Jag tĂ€nkte pĂ„ de familjer som hade kommit in dĂ€r; de skulle lĂ€tt fĂ„ hosta upp summor nĂ€ra 1000 SEK för en familj med 2 barn. Bara för intrĂ€det. Buh...! Varorna inne i presentomrĂ„det startade pĂ„ nĂ€ra 100 SEK för smĂ„ prylar och uppĂ„t. En t-shirt för 360 SEK. Vad i hela...

SkrÀnvarning nedan:
__________________________________________________

Nu kan jag förstÄ att en sÄdan hÀr turnerande utstÀllning mÄste generera pengar för transport och tiden det tar för att bÄde rigga och riva den. SÀkert ocksÄ rÀttighetspengar till filmbolag, en mÀngd dolda och synliga avgifter. Men om man nu VET att barn och vuxna Àlskar detta fenomen som Marvel har skapat och vet att fler betalande gÀster genererar MYCKET pengar - varför dÄ ha ett högt biljettpris och sÄledes direkt exkludera lÄginkomsttagare och fÄ in MINDRE antal mÀnniskor, för att i slutÀndan fÄ in MINDRE pengar? För jag vet att detta kommer att locka mÀnniskor frÄn hela Sverige. Jag har sett Facebook-inlÀgg frÄn personer frÄn Göteborg, Stockholm och Karlstad redan, som har Äkt dit. Om allt hade varit billigare hade det varit fler mÀnniskor pÄ de bilderna jag har sett. IstÀllet för 1-2 personer hade det kanske figurerat 4-5? NÄgot att tÀnka pÄ, Marvel.
__________________________________________________


Fortfarande inte i min samling. / Still not in my collection.

500 SEK?! / £42?! / $56?!


Massor av saker. / Lots of stuff.

HÀlsade pÄ lite hos Steve Rogers. / Paid a visit to Steve Rogers.


Efter inköpt biljett fick jag vÀnta en liten stund. PÄ biljetten fanns nÀmligen en hÄlltid, eller slot, som de kallade det. De slÀppte nÀmligen in besökarna i grupper. Jag hamnade i en grupp som hade en tilldelad guide. Det var nog tÀnkt att fungera lite som en halvt i-karaktÀr tur, dÄ guiden titt som tÀtt refererade till oss som "rekryter". Inte bara det, hon försökte bibehÄlla "förtrollningen" nÀr nÄgra ur gruppen (mÄnga av barnen mellan 9-12 Är) som hade frÄgor om hjÀltarna eller filmerna. Lite som; "...nÀr New York blev invaderat av rymdvarelserna frÄn en annan dimension gjorde vi..." eller "...det tog ju ett tag för oss att stÀda upp efter att Ultron hade sönder sÄ mÄnga hus i Sokovia...".

Till skillnad frÄn den HARRY POTTER utstÀllningen som jag nÀmnde innan, sÄ var det fritt, ja till och med önskvÀrt frÄn utstÀllningens sida, att ta mycket bilder och filma. Det Àr vÀl en del för att göra reklam, förstÄs. Med lÀnkade inlÀgg och bilder sprids ordet vidare till dem som inte har sett den. Helt ok med mig, plus att jag lyckades fÄ ett par bra bilder.


Bara... wow. / Just... wow.

Snyggt. / Nice.


Bruce Banners labb. / The lab of Bruce Banner.

Vad hÀnder med Bruces hjÀrna nÀr han blir hulken?
/What happens to Bruce's brain when he becomes the Hulk?


Hur var utstÀllningen upplagd dÄ? Den var skapad sÄ att vi som rekryter blev initierade som S.H.I.E.L.D agenter. Rum för rum gav oss information om hjÀltar och skurkar via stora skÀrmar varvat med rekvisita frÄn filmerna. Inte bara det, det fanns ocksÄ forskning frÄn verkligheten som tog ett vetenskapligt grepp pÄ fenomen frÄn Marvels universum. Det var som att gÄ den extra milen tyckte jag.

Det var intressant att de flesta Avengers-hjÀltarna fick ett eget rum. I dessa var det ofta nÄgot interaktivt moment. Styrke-, reaktions-, eller hjÀrngympatest eller liknande. Det fanns skÀrmar att utforska. Mycket trycka och testa med andra ord. För mig var rekvisitan hÀftig. Oj oj... lite stjÀrnglans dÀr. Jag gillade vad de hade gjort med nÄgra av skurkarna. Deras rum hade ett par etiketter som varnade för föremÄlen. Potentiellt "farliga".

Efter rummet med IRON MAN (och ett stort antal av hans drÀkter) följde en "slutstrid" (examen som rekryt?). Vi blev indelade i lag (jag hamnade i LAG THOR!) och fick anvÀnda deras vapen/kraft för att besegra fienden, som ni alldeles sÀkert kommer att kÀnna igen. Barnen i min grupp var i fullkomlig extas... jag var delvis 9 Är igen med. Ha ha...!


Kul superhjÀltefakta blandat med vetenskapliga rön.
/ Fun hero-facts mixed with scientific facts.

Vi var "kollade" hela tiden. / We were "monitored" the entire time.

Dimensionsportalen. Som tur var, en kopia av den "riktiga".
/ The dimension portal. Luckily, only a copy of the "real one".

Evighetsstenarna. / The Infinitiy Stones.


Det hĂ€r Ă€r helt klart vĂ€rt att kolla upp. Speciellt dĂ„, om man gillar Marvels vĂ€rld och alla hjĂ€ltarna/skurkarna dĂ€r. Jag Ă€r ju uppvĂ€xt med detta. Det har ju satt sina spĂ„r Ă€nda sedan mitt 8 Ă„riga jag klippte till ett av min mors lakan (inte sĂ„ uppskattat), sĂ„ jag skulle kunna vara MĂ„nriddaren,  sommaren 1984. Alla dessa fantastiska historier frĂ„n Marvel kan fĂ„ barn att göra sĂ„dant, tro mig. Haha.

För ett "vuxet barn" som mig Àr det nostalgi och ett sÀtt att Äterknyta den kÀnslan i och med att filmerna nu har blivit en sÄdan succé och fortsÀtter att rulla pÄ. Har man barn med och kÀnner att man har ekonomin för det Àr det definitivt vÀrt resan, dÄ fÄr barnen ocksÄ chans att vara hjÀltar. Det Àr mycket uppskattat för dem.

Men en varningens ord. Tar ni med barn behöver de vara duktiga pÄ att lÀsa. MYCKET text Àr det för smÄ ögon. Det fanns interaktiva inslag men kanske lite för lite? Interaktiva delar Àr mest fokus pÄ de yngre besökarna. För en sÄdan hÀr stor satsning, och i minnet att mÄnga av oss födda pÄ 1970-talet har vuxit upp delvis med Marvel, kanske man borde ha olika nivÄer av interaktion. Kanske borde arrangörerna ha sneglat pÄ aktiviteter som ges pÄ evenemang som San Diego Comic Con och gett vuxna besökare en utmaning med? Det hade varit skoj att fÄ öva prickskytte som Hawkeye (kanske arrangörerna kunde haft ett samarbete med BK Friskyttarna? NÄgot liknande Marvel Powes United VR hade varit en annan fulltrÀff och uppskattad av sÄdana som mig. Hur nostalgiskt det Àn mÄ vara, vill jag be er vara aktsam med deras presentbod. De priserna var inte sÀrskilt kul. Om man bortser frÄn dessa trÄkiga saker som jag kÀnner att jag borde nÀmna, finns det bara en sak att sÀga:

AVENGERS, SAMLA ER!



English:

Coming soon...

Inte sÄ stark den hÀr dagen. Skyller pÄ att jag anvÀnde min högra arm.
/ Not so strong today. I'm blaming using my right arm.

Wakanda!

x

x

x


x

x

x

x


x


x

x


x

x

x


x

x


x



x






1 kommentar: