torsdag 21 juni 2018

Hälsingesommar 2018. / Helsingia Summer 2018.

Finns det färger, duk och penslar kan det lätt hända grejer. Om man därtill lägger till tid och utrymme finns det ingen hejd på vad som skulle kunna ske. Det känns härligt att få tid att låta kreativiteten få utlopp.


Jag ritade upp grunden med blyerts först. Färgerna leder vägen.
 / I mapped out the basics with a pen first. The colours lead the way.

Lite så. Dags för bakgrunden. / Kind of like so. Time for the background.


Fotbolls VM, avlastning och skön sommar. Allt på en gång. Jag och barnen är hemma i Hälsingland  och besöker släkten för några veckor nu. Det är ett helt annat tempo än i Landskrona. Edsbyn, Söderhamn, Bollnäs och Alfta bjuder in till att sakta ner. När jag drar ner tempot kommer också min målarinspiration ofta fram. Det är helt otroligt att jag lyckades bli klar med en tavla på bara TVÅ dagar. Två dagar, alltså.

Nu använde ju jag akrylfärg, vilket torkar inom några minuter. Så det är en del av förklaringen. Sedan hade jag för en gång skull motivet väldigt klart för mig. Inspirationen kommer från många delar. Motivet med en kvinna som leder sin man att följa med inspirerades från en reklamfilm för resor till Israel (Two cities - one break). Jag placerade detta någonstans i Hälsingland istället. Det blommar överallt nu här, gröna ängar och bergen i fjärran. Det blev helt plötsligt någonting naturromantiskt över det hela. Kvinnan som leder sin man till naturen.


 Äldsta dottern hjälper gärna till. / Oldest daughter likes to help.

 Hon håller faktiskt på att bli riktigt bra. / She is actually getting really good.


Som alltid är bakgrunden viktig att få till, vad är det som ska synas? Jag hade en klar bild hur jag ville att det skulle se ut. Men tålamod, tålamod. Eftersom man får jobba i lager är det bra att lägga gräsets och himlen färger innan det är dags för detaljarbetet. Jag visste att jag ville ha ett fält med prästkragar, de är så fina på sommaren. Mellan fältet och himlen ville jag ha en trädgräns med barrträd, som är så vanliga här uppe. Låt oss också tala om fältet. Det kan inte bara vara grönt. Det finns skuggor i skuggor också. Att lägga till mörkare partier som sedan målas över så att det "lyser" igenom är ofta mer intressant. I gräset har jag lagt till stänk av rött, brunt, blått, svart med det gröna. Det blev faktiskt rätt bra.


 Koncentrationen är på top. / Concentration is at its peak.

 Ingen färg i håret, i dubbel bemärkelse. / No colours in the hair, in a literal sense.


Jag ville att personen skulle vara glad på bilden. Glad, nöjd, förväntansfull och vänlig. Alla egenskaper som alla borde få ha när sommaren är här. Jag ska erkänna att det är svårt att måla människor. Människor som ska likna människor. Det är så många saker att tänka på. Jag utmanas fortfarande av ansikten och händer. Hela tavlan får ses som en övning. Men den blev ok. Kanske mer än ok till och med? Nu släpper jag nyheten... jag ska ha utställning under februari månad 2019. Who-hoo! Kanske denna tavla är ok nog för att komma med då?


 Breda penslar är guld värda för större ytor. 
/ Broad brushes are worth their weight in gold for bigger areas.

 En blå linje? Vad? Varför? Ska det inte vara träd där?
/ A blue line? What? Why? Isn't there supposed to be trees there?


English:


Are there colours, canvas' and brushes things can easily happen. If you to that mix also add time and space there is no end to the possibilities. It feels lovely to let the creativity flow.


 Helt rätt. Men över det blå - måla grönt i olika nyanser (ljusare grönt på toppen). Sedan har du dina träd! Använd gärna en smalare pensel och dra ut grenarna på träden. Det blir fint.
/ Quite right. But on the blue - paint green in different hues (lighter at the top). Then you have your trees! Preferably use a thinner brush to draw out the branches. It will look spectacular.

 Måla mörka områden. Måla över dem med lite gult, stänk i lite brunt och rött. Prova dig fram. Dutta vita små prickar över allt. 
/ Paint darker areas. Paint them over with some yellow, speck some browns and reds. Try your way around. Tap white dots over everything.


Footboll- Championship, exoneration and a lovely Summer. All at once. Me and the kids are back home in Helsingia to visit relatives for a couple of weeks now. It is a different pace than in Landskrona. Edsbyn, Söderhamn, Bollnäs and Alfta invite you to slow down. When I drop down a few paces my inspiration to pain emerge. It is unbelievable I managed to finish a painting in just TWO days. Two days.

Now, I used acrylics, which dries within minutes. So that is part of the explanation. Then, for once I had my motif pretty clear to myself. The inspiration comes from many places. The imagery with a woman leading her man was inspired by a travelling ad for trips to Israel (Two cities - one break). I placed that scenario somewhere in Helsingia instead. It is blooming everywhere right now, green meadows and mountains in afar. It turned into something nature romanticism over the whole thing. A woman leading her man into nature.


 Jag gillar det här. Jag tror att jag ska ta bort solen. Nu väntar blommor och förstärka lite färger.
/ I'm liking this. I think I need to remove the sun. Now I need to paint some flowers and enhance colours.

 Blommorna börjar komma på plats. / The flowers are getting in place.


As always the background is important, what is to be seen? I had envisioned it all pretty well. But patience, patience. Since you are working in layers it's always a good thing to paint up the grass and sky before getting into details. I knew I wanted a meadow with oxeye daisies, they are so lovely in the Summer. Between the field and the sky I also wanted a tree line with coniferous trees, which are so common up here. Let's also talk about the field, meadow. It can't just be green. There are shadows in shadows too. To put darker areas which are later painted over but letting the dark "shine" through, is often more interesting. In the grass I have put specks of red, brown, blue, black with the green. It actually turned out pretty good.


En gul/vit prick.Gärna mycket färg. / A yellow/white spot. Preferably lots of colour. 

 För bladen, dra ett smalt streck från mitten och ut en bit. Tryck ner penseln lätt när du känner att du har rätt längd. Lyft penseln försiktigt. Det ska skapa blad. Testa tills du besitter tekniken.
/ For petals, draw a thin line from the middle and out a bit. Press the brush down when you feel as if you have the right length. Remove the brush carefully. This will create petal-leaves. Try it until you master the technique.


I wanted a happy person in the painting. Happy, content, expectant and friendly. All the traits everyone should have when the Summer is here. I will have to admit I find it rather difficult to paint people. People that resemble humans. There are so many things to think about. I am still challenged by faces and hands. The entire painting can be considered as a practise. But it did turn out ok. Perhaps more than ok even? Now I will drop the news... I am having an exhibiting during February of 2019. Who-hoo! Perhaps this painting is good enough to make the cut?


 Så nära. / So close.

Klar! Behövdes lite nagellack med. / Finished! Needed a little nail-polish as well.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar